Publicat 31/08/2021 10:57CET

AP-7, AP-2, C-32 nord i C-33 aixecaran les barreres dels peatges dimecres a la mitjanit

Archivo - Arxiu - Peatge de Martorell, AP-7
SCT - Archivo

Es mantenen els del túnel del Cadí, la C-16, la C-32 sud i els túnels de Vallvidrera

BARCELONA, 31 ago. (EUROPA PRESS) -

Els peatges de les autopistes AP-7, AP-2, C-32 nord i C-33 quedaran sense servei a partir de dimecres a les 00.00 hores, quan acaben les concessions d'Acesa i Invicat, totes dues empreses del grup Abertis.

D'aquesta manera, la majoria de quilòmetres d'autopista que eren de pagament a Catalunya deixaran de ser-ho i tan sols hi haurà uns 120 quilòmetres amb peatges explícits.

Quedaran quatre peatges en funcionament: el túnel del Cadí (Lleida), el tram Sant Cugat-Manresa (Barcelona) de la C-16, el tram Castelldefels (Barcelona)- el Vendrell (Tarragona) de la C-32 i els túnels de Vallvidrera (Barcelona).

A més a més, sis vies compten amb 'peatges a l'ombra' (el Govern paga una quantitat fixa per cada vehicle que passa): la C-16 de Manresa a Berga (Barcelona), la C-14 de Reus a Alcover (Tarragona), la C-35 de Maçanet a Platja d'Aro (Girona), la C-17 de Vic (Barcelona) a Ripoll (Girona), l'Eix Transversal de Lleida a Girona i l'Eix Diagonal de Manresa a Vilanova i la Geltrú (Barcelona).

Tant la Generalitat (que té la titularitat de la C-32 nord i la C-33) com el Govern central (titular de l'AP-7 i l'AP-2) han presentat concursos per a la gestió i el manteniment de les vies, tot i que el Govern ja ha avisat que aquest dimarts s'aprovarà una obra d'emergència per començar el desmuntatge de les platges dels peatges perquè el concurs ha estat recorregut.

DUBTES SOBRE EL FUTUR

Tant la Generalitat com el Govern central assumiran el cost de gestió i manteniment de les vies fins al 2024 (per quan el Govern central i la UE van pactar l'entrada en vigor d'un nou model de finançament de la xarxa viària).

No obstant això, es desconeix el model que preveu adoptar l'Estat, i el Govern ja ha avisat que no posarà cap proposta sobre la taula fins conèixer les intencions de l'executiu central.

La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va descartar aquest mateix dilluns traspassar a la Generalitat la gestió de l'AP-7 i l'AP-2 en els trams de Catalunya, com va reclamar recentment el conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró.

L'associació AP7 Gratuïta Ja! --que aquest dimarts es converteix en Mai més!-- avisa que s'oposaran a qualsevol forma de pagament de la xarxa viària.

El portaveu de l'entitat, Llorenç Navarro, ha assegurat a Europa Press que la ciutadania ja finança 26.000 quilòmetres de carreteres amb els impostos i ha assegurat que "si no estan ben gestionades, el problema són els gestors".

Ha subratllat que "les vies estan alliberades i es paguen dels pressupostos" i ha reclamat que, textualment, si ningú té una intenció diferent, que no enganyi la gent.

A més a més, ha desmentit que la UE reclami que siguin vies de pagament i ha desafiat els que així ho afirmen a "aportar un document que així ho acrediti".

Contador

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés