Publicat 5/6/2019 16:28:53 +02:00CET

Antics repartidors de Deliveroo defensen davant del jutge que l'empresa els controlava i penalitzava

Exrepartidores de Deliveroo defensen davant el jutge que l'empresa els controlava i penalitzava
EUROPA PRESS

L'Hospitalet de Llobregat (BARCELONA), 5 juny (EUROPA PRESS) -

Antics repartidors de Deliveroo han defensat que l'empresa els controlava i penalitzava, segons han manifestat en la vista contra la multinacional, que s'ha celebrat aquest dimecres al Jutjat social 31 de Barcelona, que ha estat demandada per nou exrepartidors que han al·legat haver operat com a falsos autònoms.

Aquest judici és un dels 16 que s'estan celebrant a Barcelona des del maig del 2018 després de la denúncia d'alguns antics repartidors de Deliveroo, representats pel Col·lectiu Ronda i que han al·legat tenir una relació laboral amb l'empresa i que els van acomiadar per la seva activitat sindical, després de les protestes i vagues del juny i juliol del 2017, en les quals es criticaven les condicions laborals de la multinacional.

Els exrepartidors, que havien estat citats com a testimonis pels demandants, han indicat que Deliveroo sabia on es trobaven en cada moment, gràcies a la geolocalització de l'aplicació que utilitza per posar-se en contacte amb ells, una tesi que ha estat reconeguda per un dels representants de l'empresa citats com a testimoni en el judici, que ha dit que l'empresa pot saber on es troben els repartidors de Deliveroo "en cada moment".

Els antics repartidos també han dit que Deliveroo els trucava si anaven per un recorregut que no era el predeterminat que establia l'aplicació o trigaven més del compte a lliurar la comanda.

També han sostingut que, si estaven una temporada sense treballar, perquè estaven de vacances o de baixa, costava que els tornessin a assignar hores en les quals repartir i que havien de justificar als seus superiors quan es produïen aquests descansos.

Un d'ells ha explicat que va estar de baixa durant unes setmanes per un accident i, quan va voler tornar a treballar el seu usuari per accedir a l'aplicació, ja no funcionava, mentre que un altre ha assegurat que, si no treballaves durant el cap de setmana, era molt difícil que poguessis fer-ho la setmana següent.

Així mateix, han assenyalat que quan treballaven per Deliveroo no ho podien fer en el mateix horari per a d'altres empreses de repartiment com Glovo.

En aquest sentit, un dels repartidors que ha estat testimoni de Deliveroo en el judici ha indicat que, malgrat treballar per a d'altres empreses com Glovo, no ho podia fer en el mateix horari i que havia de fer-ho en franges diferents.

COM COMPORTAR-SE COM A REPARTIDOR

Una altra de les qüestions abordada durant la vista ha estat si Deliveroo deia als repartidors com havien de treballar i presentar-se als proveïdors als quals recollien les comandes i als clients als quals els hi lliuraven.

Un dels repartidors que ha atestat a petició de Deliveroo ha asseverat que existia un vídeo explicatiu en el qual s'explicava que s'havia de repartir de manera cordial i que servia de "protocol" a seguir.

Aquesta tesi ha estat defensada pels repartidors testimonis dels demandants: un d'ells ha assenyalat que aquest vídeo es visionava en la sessió inicial en la qual se'ls explicava com funcionava Deliveroo, en la qual ha assegurat que també se'ls deia que, si faltaven tres vegades a treballar, se'ls acomiadava.

Un dels repartidors testimonis dels demandants ha exposat que Deliveroo li va recriminar que portés tapada la motxilla que li havia donat per repartir i que era molt important que estigués visible quan repartien.

Ha afegit que també li van dir que no podia utilitzar motxilles d'altres empreses de repartiment mentre repartia, malgrat que Deliveroo reiteri que els repartidors poden treballar per a d'altres empreses.

CEDIR L'USUARI A TERCERS

El director d'Operacions de Deliveroo a Espanya, Darío Álvarez, ha sostingut durant la vista d'aquest dimecres que li consta que repartidors cedeixen a tercers el seu usuari per operar.

Aquesta qüestió també ha estat reconeguda pels repartidors testimonis citats tant pels demandants com per la defensa, encara que tots han dit que no havien cedit els seus usuaris a tercers.

Álvarez, que ha comparegut com a testimoni de l'empresa en el judici, ha reconegut que el nombre de comandes que rebutgen els repartidors afecta les seves "mètriques", que després determinen l'assignació de les franges en les quals poden treballar i que prèviament han estat sol·licitades pels 'riders'.

Ha assegurat que intenten que totes les franges siguin "atractives" per als repartidors i que potencialment podrien guanyar el mateix, encara que fessin horaris diferents.

També ha dit que l'aplicació que utilitza la companyia per posar-se en contacte amb els repartidors permet "substituir" i agilitar la feina que es podria fer amb d'altres mecanismes, com ara que fossin persones les que truquessin als repartidors per ordenar comandes, i que és necessària per a la dimensió de l'empresa.

DISCREPÀNCIES ENTRE ELS TESTIMONIS DE L'EMPRESA

Deliveroo també ha cridat a declarar com a testimonis dos repartidors de l'empresa, que han discrepat en les seves versions sobre el rebuig de comandes i les zones en les quals operaven a Barcelona.

El primer ha assegurat que, quan en rebutjava una, n'entrava una altra directament i que això passava sempre, mentre que el segon ha remarcat que "rebutjar no era una opció" en moments en els quals hi havia poques comandes perquè es quedaven sense, però que sí que es podia fer quan n'hi havia moltes.

El segon ha afegit que, quan va començar a treballar per Deliveroo, l'aplicació no li donava l'opció de rebutjar comandes i havia de fer-ho a través d'un xat, i que justificava per què els rebutjava quan ho feia.

També han discrepat sobre les zones en les quals treballen per Deliveroo a Barcelona: el primer ha dit que Barcelona era una única zona i el segon que la ciutat es dividia en múltiples zones i que l'empresa et deixava escollir-ne tres i després te n'assignava una.

"DANYAR" LA IMATGE DE DELIVEROO

L'advocat de Deliveroo, Román Gil, ha defensat durant la seva resposta a la demanda dels antics repartidors que en un dels casos es va deixar de comptar amb el repartidor perquè repartia fullets en els quals alertava de les seves condicions laborals, la qual cosa suposava "danyar" la imatge de la multinacional.

Ha dit que Deliveroo mai no va reconèixer la vaga i aturades que van convocar els repartidors perquè ha remarcat que amb aquests no existeix una relació laboral sinó mercantil.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2020 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés