Publicat 19/02/2014 14:01

L'Estat estudia augmentar en 10 milions la seva aportació al transport públic català

El conseller Santi Vila
EUROPA PRESS

Confia obtenir el vistiplau d'Hisenda per acabar la N-II i el tren de la T1

BARCELONA, 19 febr. (EUROPA PRESS) -

El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Santi Vila, ha avançat aquest dimecres que el ministre d'Hisenda i Administracions Públiques, Cristóbal Montoro, s'ha compromès a estudiar un increment "a curt termini" en uns 9 o 10 milions d'euros l'aportació de l'Estat al transport públic de Catalunya.

En declaracions als mitjans al Parlament, Vila ha explicat la reunió mantinguda aquest dimarts amb Montoro, una trobada en la que el ministre ha mostrat el seu "compromís" d'implicar-se en el problema del finançament del transport públic, ha assegurat, pel que ha confiat que en les pròximes setmanes o mesos se signifiqui clarament.

En el cas que es faci efectiu, l'augment de l'aportació es realitzaria en base a l'increment del nombre de municipis que es consideren àrea metropolitana, el que no obligaria cap reforma legislativa.

En un dia que està convocada una nova protesta d'usuaris contra la pujada de tarifes d'aquest any, Vila ha admès que el finançament del sistema està "molt tens", i ha recordat l'acord de dilluns entre Generalitat, Àrea Metropolitana (AMB) i Ajuntament de Barcelona per incrementar la seva aportació el 2016 fins a 289,1 milions d'euros, 115,6 milions i 110,4 milions, respectivament.

L'esmentat acord preveu també que els usuaris no aportin més del 50% del cost del servei, malgrat que el deute no ha deixat d'augmentar i actualment es situa sobre el 546 milions d'euros.

Durant l'any 2013 les administracions públiques van destinar 551,2 milions d'euros a finançar el transport públic de l'àrea de la capital catalana: 281,1 milions de la Generalitat, 94,9 milions de l'Estat, 94,7 del AMB i 80,3 de l'Ajuntament --un descens de 54 milions respecte l'any anterior--.

Vila ha explicat també que a Montoro el preocupa un "possible tracte discriminatori" a Madrid i Barcelona respecte la resta d'Espanya, i que no és partidari de discriminar temes, recordant que aquest 2014 ha de ser l'any en què es pacti un nou sistema de finançament de les comunitats autònomes.

N-II I T1

A la reunió amb Montoro es va abordar també el finançament amb recursos privats el desdoblament de la N-II i l'accés ferroviari a la T1, les dues últimes actuacions que permetran a Catalunya tenir un model de mobilitat "realment madur", una possibilitat a la qual el Ministeri de Foment ja ha donat el seu vistiplau, ha precisat Vila.

El conseller ha assegurat que ja han trobat empreses privades interessades a col·laborar en la construcció d'aquestes infraestructures i després a participar en la gestió dels serveis, per la qual cosa Hisenda representa "l'últim escull", assumint que no és possible finalitzar les dues obres tan sols amb aportacions públiques.

Vila ha ressenyat que és complicat precisar el finançament que caldria, tot i que ha avançat que si bé el cost de desdoblar la N-II es va situar inicialment en els 700 milions d'euros, les empreses interessades podrien aportar menys de 400 milions, recuperables mitjançant un "peatge a l'ombra" semblant a l'instaurat després de desdoblar la C-25, ha puntualitzat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés