Actualitzat 19/03/2015 16:03

TP Ferro presenta preconcurs de creditors amb un deute de més de 400 milions

Túnel de una línea de AVE de Adif
Foto: ADIF

GIRONA, 19 Mar. (EUROPA PRESS) -

 L'empresa que gestiona el túnel del Pertús, TP Ferro, participada en un 50% per ACS --la constructora de Florentino Pérez--, ha presentat aquest dijous preconcurs de creditors al jutjat mercantil de Girona, segons han confirmat fonts jurídiques a Europa Press.

   L'empresa acumula un deute bancari de més de 400 milions d'euros, diners que va demanar per construir el túnel de l'Alta Velocitat al Pertús i que ha de retornar abans de final de mes.

   TP Ferro, participada a parts iguals per ACS i l'empresa francesa Eiffage TP, calculava tornar aquest crèdit a partir del peatge que paguen els trens d'alta velocitat que circulen pel túnel del Pertús.

   Tot i això, els combois que passen per aquest túnel són molts menys dels previstos quan van projectar l'obra, cosa que ha generat un deute molt important per a l'empresa.

   Si la companyia no aconsegueix refinançar el deute de més de 400 milions d'euros podria entrar en concurs de creditors, i l'Estat --que va encarregar l'obra-- podria assumir la gestió si l'empresa ha de dissoldre's.

MARGE DE QUATRE MESOS

   En acollir-se a la Llei Concursal, TP Ferro té un termini màxim de quatre mesos per aconseguir un acord de reestructuració de deute o presentar concurs de creditors.

   En un comunicat, la firma de ACS i Eiffage explica que ha decidit acollir-se al preconcurs com a via perquè la societat "tingui el temps necessari per refinançar el deute bancari" que venç a final d'aquest mes.

   TP Ferro assegura que la seva decisió d'emparar-se a la Llei Concursal no afectarà la continuïtat del servei ferroviari que entre Espanya i França canalitza el túnel, ni a l'organització de l'empresa i la seva explotació.

   "La continuïtat del servei públic constitueix, des de la posada en servei de la línia, la prioritat de TP Ferro", assegura la companyia.

   La societat, que negocia amb els seus creditors des del 2013, assegura que el seu objectiu és aconseguir una solució al deute sense recurs que va contractar el 2005 per finançar la construcció d'aquest primer tram d'AVE transfronterer, una de les grans obres mundials d'enginyeria civil.

PROJECTE INTERNACIONAL DE 1.000 MILIONS

   ACS i Eiffage, a través de la seva societat conjunta TP Ferro, es van adjudicar el 2003 el contracte de construcció i posterior explotació del túnel de l'AVE entre Figueres (Girona) i Perpinyà (França), el primer tram de ferrocarril d'Alta Velocitat transfronterer.

   Es tracta d'un tram d'AVE de 44,4 quilòmetres de longitud, dels quals 8,3 quilòmetres corresponen al túnel construït sota els Pirineus; el projecte va suposar una inversió de 1.000 milions d'euros, dels quals uns 600 milions corresponen a finançament públic aportat per Espanya, França i la UE.

   En virtut del sistema de finançament previst per a l'obra, els constructors van avançar gran part de la inversió per a la seva construcció, que després recuperarien cobrant un cànon als trens que travessessin el túnel durant el termini d'explotació de cinquanta anys que se'ls va concedir.

   El túnel es va posar en servei el desembre del 2010, un any després del que s'havia previst inicialment, si bé no va connectar directament amb l'AVE Madrid-Barcelona-Figueres fins diversos anys després.

   Amb motiu d'aquests retards, el 2009 el Govern espanyol va concedir a TP Ferro una compensació de 108 milions d'euros i i li va concedir tres anys més d'explotació del túnel, amb la finalitat de "garantir l'equilibri econòmic" de la concessió.

   L'abonament de la compensació econòmica, de la qual 45,9 milions es va programar com a préstec participatiu, es va fixar per al període 2010-2012.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés