Publicat 22/01/2015 17:21

El Port de Barcelona no farà aportacions al Fons d'Accessibilitat mentre executi projectes

Sixte Cambra (Puerto de Barcelona) y Miquel Valls (Cámara de Barcelona).
EUROPA PRESS

Els accessos viaris i ferroviaris no li permeten prestar diners a altres ports a mitjà termini

BARCELONA, 22 gen. (EUROPA PRESS) -

El president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, ha avançat aquest dijous que l'enclavament portuari català "difícilment" haurà de fer aportacions al Fons d'Accessibilitat Terrestre, una eina creada mitjançant Reial decret a l'estiu per la qual els ports haurien d'aportar recursos en forma de préstec a llarg termini per finançar obres de connectivitat terrestre del conjunt dels 28 ports que formen el sistema portuari espanyol i que el Ministeri de Foment no pot sufragar.

"Amb els projectes que tenim avui compromesos més altres que puguin sorgir vinculats a l'accessibilitat terrestre, difícilment haurem de fer aportacions a aquest fons a curt i mitjà termini", ha sostingut Cambra en el marc dels Dinars Cambra, un cicle organitzat per la Cambra de Comerç de Barcelona.

Actualment, el Port de Barcelona té els accessos viaris en plena execució, i estan pendents de licitació els accessos ferroviaris, que finança al 50% amb el Ministeri de Foment i que estan encallats per "temes jurídics i tècnics" pel tram que comparteixen Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i Adif.

Aquests projectes i altres que puguin sorgir no permeten a l'enclavament portuari barceloní prestar recursos a altres ports sempre que la inversió que hagi d'emprendre en projectes propis sigui superior a la requerida per a projectes de tercers, segons ha dit Cambra en declaracions als mitjans.

Mitjançant el Reial decret d'estiu es va aprovar la constitució d'aquest fons, si bé va quedar a l'aire la manera com es nodriria, i Cambra ha assegurat que l'acord final en aquesta matèria es va produir la setmana passada i que recull "de manera global" la proposta que va negociar amb Ports de l'Estat.

"Fonamentalment, el que queda ben clar és que no hi ha obligatorietat d'aportació mentre que un port estigui assumint projectes propis d'accessibilitat", ha celebrat Cambra, que ha afegit que quan un enclavament portuari vulgui emprendre un projecte d'accessibilitat terrestre haurà de complir una sèrie de requisits i haurà d'estar aprovat per una comissió en la qual estaran representades totes les autoritats portuàries i Ports de l'Estat.

Entre aquests requisits, hi ha acreditar que el projecte que es vol desenvolupar és viable, que el port en qüestió necessita dels fons d'altres autoritats per poder emprendre'l i que té capacitat per tornar el préstec, entre d'altres.

"HAURIA ESTAT MILLOR NO CREAR-LO"

Malgrat mostrar-se satisfet amb la solució final del fons, Cambra ha reconegut que "hauria estat molt millor que no s'hagués creat", i ha agraït el suport rebut per la comunitat portuària, la Cambra de Comerç de Barcelona i la Generalitat per frenar aquesta mesura tal com estava plantejada inicialment.

Així, en un primer moment el Fons d'Accessibilitat Terrestre obligava els ports amb beneficis a aportar el 50% del seu resultat net a obres d'accessibilitat d'altres ports --també competidors--, i Cambra ha sostingut que cada any es calcularà aquest percentatge en funció dels projectes aprovats i dels ports que tinguin l'obligació de prestar aquests diners, el préstec màxim del qual és aquest 50%.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés