Actualitzat 08/07/2014 16:41

Un exconseller de Spanair creu que hauria estat "una irresponsabilitat" tancar-la a l'estiu del 2011

Juicio por la quiebra de Spanair en la Ciudad de la Justicia
EUROPA PRESS

La Generalitat diu que li van donar suport fins que "finançar-la un dia més seria desaprofitar" els fons

BARCELONA, 8 jul. (EUROPA PRESS) -

L'exmembre del consell de Spanair Josep Maria Benet ha assegurat que hauria estat "una irresponsabilitat" tancar l'aerolínia a l'estiu del 2011, en la seva declaració en judici com a demandat per presumptament contribuir a endarrerir cinc mesos el concurs de creditors agreujant així la insolvència de la companyia.

"La meva moral no em permetria tancar la companyia en aquell moment --juliol del 2011--. A l'estiu començava a guanyar diners, hauria estat un sense sentit d'enormes proporcions", ha valorat en el judici mercantil que ha començat aquest dimarts a la Ciutat de la Justícia de Barcelona.

Benet ha considerat que, després d'un hivern de pèrdues, l'estiu era un moment pròsper per a l'aerolínia: la Generalitat havia promès finançament i les negociacions amb Qatar Airways prosperaven per posar en marxa un 'hub' a Barcelona.

Per contra, l'exmembre del consell ha assegurat que es van trobar amb una situació d'"insolvència imminent" el gener del 2012 després del cessament del finançament de la Generalitat i que va ser llavors quan era convenient acudir al concurs de creditors i no abans.

S'ha pronunciat així en la mateixa línia del llavors president de la companyia, Ferran Soriano, que també ha assegurat que no van acudir abans al concurs perquè tenien finançament de la Generalitat per posar en marxa el 'hub' que, segons ell, augmentaria el PIB de la ciutat un 3%".

També ha declarat com a testimoni el que era secretari d'Economia i Finances de la Generalitat, Albert Carreras, que formava part de la comissió interdepartamental que es va encarregar de "tenir els ulls ben oberts" perquè els fons públics injectats a la companyia s'utilitzessin convenientment, segons ha dit ell mateix en judici.

Carreras ha explicat que les ajudes públiques a Spanair es van mantenir fins que van estar "convençuts que finançar-la un dia més seria desaprofitar-les"; va ser quan Qatar Airways va trencar les negociacions a final del 2011 per a l'adquisició de l'aerolínia, i ha afegit que les noves converses que va emprendre Spanair amb una companyia xinesa HNA tenien un resultat incert.

Un escrit del conseller d'Economia i Coneixement de la Generalitat, Andreu Mas-Colell, que el jutge ha llegit aquest dimarts en judici ha apuntat en la mateixa línia: "Quan es van trencar les negociacions el concurs de creditors era inevitable".

SUPORT DEL GOVERN

També ha justificat el suport econòmic concedit a Spanair perquè el projecte del 'hub' tenia evidències "de materialitzar-se" i també perquè la Generalitat apostava per la viabilitat de l'empresa per ajudar-lo a buscar un soci de referència amb dos objectius: salvar la companyia i els més dels seus 4.000 treballadors.

El judici continuarà aquest dimecres amb la ratificació pericial dels informes i està previst que conclogui aquest dijous.

La Fiscalia considera els exmembres del consell de l'aerolínia culpables del concurs de creditors perquè van endarrerir la sol·licitud agreujant l'estat d'insolvència de l'empresa, i els reclama per aquesta raó 72 milions d'euros.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés