Els republicans reclamen a JxCat una investidura "operativa i efectiva"
BARCELONA, 9 febr. (EUROPA PRESS) -
ERC no s'ha adherit aquest divendres a la proposta de JxCat per reformar la Llei de Presidència, i només avalarà un "acord global de legislatura" que derivi en dos fets: reconèixer els membres cessats del Govern a Brussel·les, i acordar una investidura operativa i efectiva a Catalunya.
Ho han explicat fonts del partit, després que JxCat hagi presentat en solitari en el registre del Parlament una modificació de la Llei de la Presidència de la Generalitat per investir a distància Carles Puigdemont.
JxCat registra la iniciativa l'endemà passat que ERC advertís que és difícilment viable, en considerar que seria impugnada de forma immediata davant el Tribunal Constitucional (TC) i obriria un nou contenciós amb l'Estat.
Així, ERC planteja que difícilment té recorregut presentar iniciatives individuals per arribar a un pacte d'investidura, i que convindria un acord global que inclogui un "Pla de Govern" complet.
Els republicans consideren que la negociació ha de tenir tres àmbits, i que el pacte arribarà quan els tres estiguin tancats: com reconèixer al Govern a Brussel·les, com fer una investidura en el Parlament amb garanties, i el Pla de Govern que defineixi "què farem en aquesta legislatura".
Els republicans afegeixen que aquest acord ha d'anar, a més, acompanyat d'un calendari definit que com a únic objectiu tingui acabar amb l'article 155 i que "Soraya Sáenz de Santamaría deixi de ser la presidenta il·legítima de la Generalitat".
"És en aquest acord global que ERC insisteix a seguir negociant durant els propers dies per tenir un acord satisfactori per a totes les parts", resolen les mateixes fonts, que no volen polemitzar sobre que JxCat hagi presentat la reforma de la llei en solitari.
EL PROBLEMA ÉS AL PARLAMENT
Dels tres punts que ERC planteja que ha de tenir el pacte final, el que genera més divisió entre els grups és el segon, sobre com investir a Puigdemont a la Cambra catalana.
JxCat insisteix a investir Puigdemont a distància, que és precisament el contingut de la reforma de la llei que han presentat, mentre que ERC considera que aquest pla té llacunes perquè obriria un contenciós judicial amb l'Estat.
El Tribunal Constitucional va advertir que la investidura de Puigdemont ha de complir dos requisits: acudir presencialment a la Cambra i obtenir un permís del jutge, però si comparegués davant la justícia acabaria a la presó amb tota probabilitat.