Homs veu "insostenible" i creu que no té recorregut la posició de Rajoy de no dialogar
BARCELONA, 17 des. (EUROPA PRESS) -
El Govern preveu signar el decret de convocatòria de la consulta d'autodeterminació "entre el 15 de setembre i el 30", ha informat aquest dimarts el conseller de presidència, Francesc Homs.
En la roda de premsa posterior al Consell Executiu, no ha concretat si ERC entrarà a l'executiu: "Es veurà en les pròximes setmanes o mesos. Em sap no dolent poder-los anticipar res, perquè no ho sé", ha assegurat en resposta als periodistes.
Ha confiat que el diàleg amb l'Estat possibiliti la consulta, tot i que ha advocat perquè els contactes entre els presidents Artur Mas i Mariano Rajoy siguin "de manera reservada" per facilitar un acord.
Homs ha instat Rajoy a dialogar vàries vegades, i ha assegurat que el 'dret a decidir' no és una cosa que demani un grup de polítics catalans, sinó que respon a una "majoria molt important a Catalunya" que fa un any es va manifestar a les eleccions autonòmiques, possibilitant que al Parlament hi hagi una majoria de diputats a favor de l'autodeterminació.
"Dir no a poder votar és insostenible en el temps per part d'un demòcrata" i no té recorregut, ha asseverat Homs, que ha expressat el seu convenciment que digui el que digui ara l'Estat, al final hi haurà un diàleg amb el Govern espanyol i amb Rajoy perquè aquesta és l'actitud pròpia que tenen els demòcrates.
"Estic convençut que Rajoy és demòcrata. Li demanem que actuï en conseqüència i coherència", ha destacat el portaveu, que ha demanat a l'Estat no confondre el 'dret a decidir' amb la independència.
Així, ha dit que el que demanen els catalans no és la secessió, sinó fer una consulta per saber quines majories hi ha a la societat catalana sobre com ha de ser la seva relació amb la resta de l'Estat: "El poder votar en la consulta val tant per als que estan a favor com els que estan en contra de la independència".
VOL UN RESULTAT "CLAR"
Homs ha destacat que la redacció de la pregunta, amb dues parts diferenciades, és clar, i que si hi ha un resultat que sigui majoritari, amb un suport "important i massiu" de la ciutadania amb dos 'sís' que guanyin per golejada, el Govern té molt clar el que va a negociar amb l'Estat.
En canvi, l'escenari serà diferent si a Catalunya hi ha una baixa participació o si les opcions en la consulta quedin gairebé empatades: "Si la resposta és menys clara, el mandat és menys nítid", ha afegit.