Publicat 18/03/2014 14:09

El sector del cava va facturar 970 milions el 2013 i les vendes d'ampolles van caure un 0,77%

X.Farré, F.Burgaz, JM. Pelegrí, P.Bonet y M.E.Puig
EUROPA PRESS

El Consell Regulador del Cava atribueix la caiguda als efectes de la crisi

BARCELONA, 18 març (EUROPA PRESS) -

El sector del cava va registrar una facturació de 970 milions d'euros el 2013, un 1,63% més respecte a l'any anterior, i va vendre 241,3 milions d'ampolles, un 0,77% menys, unes xifres que el president del Consell Regulador del Cava, Pere Bonet, ha qualificat de satisfactòries.

"Ja van set anys de dificultats econòmiques per la crisi, i el cava ha resistit magníficament totes les turbulències que se li han presentat i aquest any no ha estat diferent. Potser no són dades brillants, però donen mostra que el cava està consolidat", ha assegurat Bonet aquest dimarts a la roda de premsa de balanç de resultats del sector.

En concret, el mercat interior ha retrocedit un 0,47%, amb més de 81 milions d'ampolles, fet que suposa el 33,74% del cava, mentre que el mercat europeu ha caigut un 1,53%, amb 117,8 milions, i fora de la UE el creixement ha estat del 0,84%, amb més de 42 milions d'ampolles: "El cava té el lideratge mundial de l'explotació de vins escumosos elaborats amb el mètode tradicional".

Pel que fa al consum intern i preguntat per la incidència del boicot al cava, Bonet ha admès que el mercat domèstic es va ressentir quan es va produir el primer brot anys enrere: "Va representar una caiguda del volum que no s'ha recuperat, però també ha influït la crisi i crec que en major mesura, tot i que és difícil medir-ho perquè no hi ha estadístiques fiables sobre aquesta qüestió".

També han assistit a l'acte el conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat, Josep Maria Pelegrí, i el director general de la Indústria Alimentaria del Ministerio d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, Fernando Burgaz, que també ha negat l'existència de boicot: "La incidència del boicot és mínima o escassa. Crec que no existeix. El que està havent-hi és descens en el consum de vins de qualitat per raons econòmiques".

A Catalunya s'han produït 235,4 milions d'ampolles, respecte dels 238 milions de l'any anterior, fet que suposa una caiguda de l'1,1% mentre que la producció fora de la comunitat catalana ha augmentat un 18%.

Alhora, el preu mitjà de l'ampolla es va situar en una mitjana de 4,45 euros a Espanya, ja que les marques de fabricant van fixar el preu entorn dels 5,4 euros, i la marca blanca sobre els 2,15 euros --tots dos es reparteixen el mercat amb un 70,5% per als fabricants i un 29,5% per a la marca de distribució, unes xifres similars a les de l'any passat--.

CAU UN 16% AL REGNE UNIT

Per països, Alemanya segueix essent el principal mercat amb 40,2 milions d'ampolles (+2,10%), i en segona posició se situa el Regne Unit, amb 29,9 milions, malgrat haver registrat un descens del 16,76%, i és que, segons Bonet, els veïns europeus també estan veient minvada la seva renda disponible per la crisi, el que incideix directament en el consum.

Els segueixen Bèlgica, amb 27,2 milions d'ampolles (+9,56%), els Estats Units amb 17,8 (+3,61%), i Japó, que ja supera els 7,7 milions d'ampolles, un 5,48% més, un país on Bonet ha dit que és complicat fer-se un forat, però on el negoci és segur una vegada s'aconsegueix.

També ha destacat que França és un altre dels països que el cava es pot sentir orgullós, doncs vendre 5,4 milions d'ampolles, un 9,73% més, "no és intranscendent", i Suïssa, Finlàndia i els Països Baixos superen els 2,5 milions d'ampolles venudes.

"Tenim molts buits que omplir encara. A l'Àfrica s'estan començant a fer exportacions petites i aquesta és la nostra batalla", ha resumit Bonet pel que fa a la necessitat d'intensificar l'exportació i els esforços de promoció exterior.

PEDAGOGIA I ACCIÓ EXTERIOR

Pelegrí ha destacat la necessitat de seguir impulsant les exportacions, però també de prestar més atenció al mercat domèstic per incrementar el consum malgrat la crisi, i ha agraït la capacitat del sector vitivinícola per adaptar-se a les noves circumstàncies apostant per la innovació.

"El consumidor ha d'entendre que hi ha diferents gammes i que no tot el producte que es diu igual és igual", ha destacat el conseller, que ha defensat que la qualitat es reflecteix en el preu, i per això ha cridat a fer més pedagogia amb vista al consumidor.

També ha explicat que els consells reguladors, en tant que les UE els considera organitzacions de productors, podran rebre diners per a la promoció dels seus productes, una partida que es veurà augmentada a la política agrària comuna (PAC) 2014-2020.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés