A. Pérez Meca - Europa Press
BARCELONA, 27 nov. (EUROPA PRESS) -
El ministre d'Afers Exteriors, Unió Europea i Cooperació, José Manuel Albares, ha defensat aquest dilluns que la comunitat internacional no pot "perdre més temps" i ha de defensar l'establiment d'un Estat palestí al costat d'Israel per garantir la pau i la seguretat a la regió.
Així s'ha pronunciat en l'arrencada del VIII Frum Unió pel Mediterrani (UpM) a Barcelona, una reunió que compta amb una presencia rcord de 27 ministres dels 43 pasos que componen aquesta organització, que precisament celebra el quinz aniversari.
"La UpM no pot restar aliena a la tragdia que es viu a Gaza i al Prxim Orient", ha dit Albares, que ha apostat perqu la reunió serveixi per a una "crida a l'acció" i per mobilitzar-se per la pau, que "ha de ser definitiva, no hem de veure mai més tants civils innocents morts".
"Avui hem d'unir la nostra veu per exigir a tothom, a la comunitat internacional, no perdre més temps per a l'establiment d'un Estat palestí al costat d'Israel que, amb el suport i la garantia de tota la comunitat internacional, contribuir decisivament a garantir la pau i la seguretat a tota la regió", ha subratllat.
El ministre ha defensat que l'Autoritat Palestina ha de ser qui assumeixi el control de la Franja de Gaza quan cessin les hostilitats ats que és "el nostre únic soci possible per a la pau", després de descartar que Hamas pugui continuar governant el territori perqu "no té una agenda de pau i no és un soci per a la pau al Prxim Orient".
Perqu aquest "retorn efectiu" sigui possible, ats que l'Autoritat Palestina no controla la Franja des del 2007, Albares ha dit que cal el suport internacional i la millor manera de brindar-lo és amb la "materialització d'una vegada per sempre" de la solució dels dos estats.
"La nostra diplomcia ha de parlar avui perqu callin les armes, de Barcelona ha de sortir un missatge d'esperana i un missatge clar de pau", ha remarcat el ministre d'Exteriors, que ha recordat la proposta d'Espanya de celebrar una conferncia internacional de pau "com més aviat millor" que ja compta amb el suport de la UE, la Lliga rab i l'Organització per a la Cooperació Islmica (OCI).
CONDEMNA NOVAMENT HAMAS
El ministre ha tornat a condemnar la "matana indiscriminada" per part de Hamas, "que només sap destruir", després d'incidir que Espanya també ha estat víctima "d'aquesta barbrie terrorista", ats que entre els més de 1.200 morts en l'atac figuren els espanyols Iván Illarramendi i Maya Villalobo. "Sempre estaran en la nostra memria", ha sostingut.
Igualment, ha exigit una vegada més a Israel que "respecti escrupolosament el dret internacional humanitari" perqu "la mort de desenes de milers de palestins innocents a Gaza no és acceptable".
Després de felicitar-se per la treva pactada entre Israel i Hamas, Albares ha demanat a les parts que "l'estenguin fins a consolidar un llarg alto el foc" i també ha reclamat "l'entrada d'ajuda humanitria per alleujar l'insuportable patiment de la població de Gaza".
Així, ha apostat perqu s'incrementin els punts d'entrada d'ajuda humanitria a Gaza, ats que actualment només és possible pel pas de Rafah, Egipte, i ha defensat la proposta d'un corredor marítim humanitari plantejada per Xipre que uneixi Lrnaca amb la Franja.