Demanen davant de Mas el suport del Govern per millorar la seva competitivitat
TARRAGONA, 7 juny (EUROPA PRESS) -
Les 231 cooperatives de la Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) van facturar un total de 1.492 milions d'euros en 2012, un 11% més, i van contractar 4.158 persones, un 3,4% més, segons dades preliminars de l'Anuari socioeconòmic que l'entitat ha presentat aquest divendres, coincidint amb la commemoració del seu 30 aniversari a Corbera d'Ebre (Tarragona).
Les cooperatives van facturar 374.716 euros per treballador, un 15,6% més i en línia amb la mitjana de la indústria agroalimentària, a més de representar entorn del 40% de la producció final agrària i d'aglutinar 76.565 socis en el seu conjunt, ha informat la FCAC en un comunicat.
El nombre de cooperatives exportadores es va incrementar en un 1,5% i el volum mitjà ha augmentat un 6,8%, amb vendes a Alemanya (24,8%), França (20,5%) i Itàlia (10,2%), tot i que "cada vegada guanyen més força" la resta de països de la Unió Europea i mercats com EUA, Brasil, Rússia i Japó.
Per demarcacions, hi ha 71 cooperatives agràries a les comarques de Lleida; altres 71 en les de Tarragona; 44 en Terres de l'Ebre (Tarragona); 24 a Barcelona i 18 a Girona.
Pel que fa a sectors productius, hi ha 118 cooperatives d'oli; 94 de fruita seca; 71 de vi; 49 de fruita dolça; 42 de cultius herbacis; 20 de pinso; 13 ramaderes; deu hortícoles i també de llet, nou de cítrics, així com dos tant d'arròs com de plantes vives.
ACTE INSTITUCIONAL
La federació celebra tres dècades de vida en un acte encapçalat pel president de la Generalitat, Artur Mas; el conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, i el president de la FCAC, Josep Pere Colat, i que ha reunit 450 persones de tot Catalunya.
Colat ha reivindicat les cooperatives com a eix vertebrador del territori, i ha considerat "necessari el compromís del Govern amb el sector", sobretot a l'hora de facilitar qüestions que suposin un augment de la competitivitat.
Segons ha destacat Colat, les cooperatives produeixen aliments de qualitat; dinamitzen l'economia de zones on "difícilment" s'implantarien altres indústries, i contribueixen a mantenir la població en espais rurals.
L'esdeveniment ha homenatjat el president de la FCAC i els seus dos predecessors en el càrrec, així com a totes les persones vinculades a les cooperatives, a través de la figura de dos ancians, dos joves pagesos i dos nens relacionats amb la federació.