LLEIDA, 31 oct. (EUROPA PRESS) -
Els pastors que treballen en el marc del projecte PirosLife, de consolidació de la presència de l'ós bru als Pirineus, han acabat de baixar els ramats d'ovelles que han estat protegits en agrupaments vigilats durant els darrers cinc mesos.
L'agrupament de ramats d'una de les mesures preventives engegades dins del projecte que ha demostrat ser més efectiva per minimitzar baixes en els ramats d'oví durant els mesos d'estiu, quan pasten a zones amb presència permanent d'óssos a cotes altes, ha informat aquest dimecres en un comunicat la Conselleria de Territori i Sostenibilitat.
Aquest any s'han organitzat sis agrupaments de ramats a Gausac-Casau, Bagergue, Isil, Tavascan, Bonaigua, Boldís-ÀreuBagergue, amb 5.600 ovelles i cabres de 36 propietaris i ramaders diferents, que s'han acollit a aquesta mesura preventiva gratuïta de la Generalitat i el Conselh Generau d'Aran.
El nombre de pèrdues en ramats protegits amb aquests agrupaments vigilats són significativament més baixes que en la resta de ramats: el 2018 el 88% de les morts de bestiar per atacs d'ós s'ha produït en ramats de propietaris que han rebutjat acollir-se a aquesta mesura gratuïta.
En els sis ramats agrupats i protegits, que inclouen 5.600 caps de bestiar, l'ós ha mort vuit ovelles i una cabra, un 0,16% del total, i alguns animals han mort ofegats dins del tancat després d'un intent d'atac; mentre, en ramats sense protegir s'han produït 50 atacs sobre ovelles o cabres, amb 86 animals morts.
EXPLOTACIONS APÍCOLES
Pel que fa a les explotacions apícoles, segons la Conselleria s'han produït quatre atacs a vuit ruscs no protegits i 12 atacs sobre 51 ruscs en explotacions protegides.
La Generalitat sosté que el gruix de les partides econòmiques del projecte PirosLife s'han destinat fins ara a la prevenció de danys a la ramaderia, en concret el 35% dels 1,7 milions invertits.
Dels 2,5 milions totals amb què compta aquest projecte europeu, Europa aporta el 75% dels fons, i el 25% restant ho fan els socis: la Conselleria de Territori, el Conselh Generau d'Aran, la Fundació Ós bru, la Forestal Catalana i la Universitat de Lleida.
La Generalitat ha destinat prop de 200.000 euros aquest 2018 a la contractació de pastors, la millora d'instal·lacions per a pastors i l'adquisició de material per a cabanyes i barracons.
La Generalitat i el Conselh Generau d'Aran compensen les pèrdues dels ramaders per atacs d'ós, tant dels qui s'acullen a les mesures de vigilància com dels que no, i el 2017 les indemnitzacions a ramaders per danys d'óssos van representar 33.000 euros.