Publicat 5/12/2019 15:16:49 +01:00CET

Abertis pacta un ERO per a 136 treballadors de les dues autopistes que suprimeixen el peatge aquest any

Imatges de recurs de l'autopista de peatge Sevilla -Cadis (AP-4), una de les tres concessions que perdrà el grup Abertis a tot Espanya.
María José López - Europa Press - Archivo

La meitat dels treballadors de l'AP-7 Tarragona-València-Alacant i de l'AP-4 Sevilla-Cadis

MADRID, 5 des. (EUROPA PRESS) -

Abertis ha aconseguit amb els sindicats un acord per aplicar un expedient de regulació d'ocupació (ERO) per a 136 treballadors de les dues autopistes que el proper 31 de desembre acaben el seu contracte de concessió i, tal com ha acordat el Ministeri de Foment, aixecaran el seu peatge i tornaran a l'Estat, segons va informar la UGT.

Aquest ajust rebaixa en quatre treballadors de l'inicialment proposat, si bé equival a gairebé la meitat (45,3%) del total de 300 treballadors que sumen les dues vies, l'autopista AP-4 entre Sevilla i Cadis i el tram de l'autopista AP-7 entre Tarragona, València i Alacant.

L'acord haurà de ser ara ratificat pels mateixos treballadors de les vies en les assemblees previstes per als propers dies 9 i 10 de desembre, segons detalla la UGT en un comunicat.

Els treballadors afectats per l'ERO són els vinculats a les tasques de cobrament de peatge de les autopistes, atès que aquells no inclosos en l'ajust, els relacionats amb el manteniment de la infraestructura, està previst que se subroguin en el contracte de conservació que signi Foment.

Quant a la indemnització per als afectats, s'ha acordat aplicar la màxima prevista en la llei, de 45 dies per any treballat amb un màxim de 42 mesos durant els anys d'antiguitat previs al 2012, i dels 33 dies per any amb un màxim de 34 mesos per als exercicis treballats a partir d'aquest any.

A més, l'empresa i els sindicats han acordat altres mesures complementàries per als afectats, com són l'aplicació de l'assegurança mèdica durant un any, o un conveni especial per als afectats amb 55 anys o més fins que compleixin 63 anys.

La reversió de les autopistes que conclouen el seu contracte de concessió té lloc en virtut de la decisió del Govern central actualment en funcions de no prorrogar els terminis de concessió d'aquesta mena d'infraestructures.

MÉS DE 20.000 USUARIS DIARIS.

En el cas de l'AP-4, la mesura de suprimir el peatge beneficiarà els 25.200 vehicles que diàriament circulen per l'autopista. En el cas de l'AP-7, compta amb 23.469 usuaris al dia en el tram entre Tarragona i València, i altres 20.844 entre València i Alacant.

No obstant això, l'Estat passarà a fer i pagar el manteniment de les autopistes, que ara s'encarrega Abertis. Els contractes per fer aquests treballs que Foment ja ha tret a concurs ascendeixen a 153 milions d'euros.

La política de l'Executiu en aquesta matèria d'autovia i autopistes es contempla amb la seva voluntat d'obrir un debat global per determinar un model de finançament de la xarxa viària del país, fonamentalment per atendre les necessitats de manteniment.

Per Abertis, primer concessionari d'autopistes del país, la mesura suposa perdre dos dels seus principals actius a Espanya. El grup espera compensar la seva sortida amb la compra d'una companyia mexicana d'autopista que va anunciar recentment.