Alemany demana estendre el cobrament de peatge a tota la xarxa d'autovies del país aprofitant el debat sobre autopistes
MADRID, 13 març (EUROPA PRESS) -
Abertis afronta en els propers anys, entre 2019 i 2021, el venciment de tres concessions d'autopistes a Espanya, que sumen un total de 1.008 quilòmetres de vies de pagament i el termini del qual de concessió el Govern ja ha anunciat que no es renovarà.
Aquestes autopistes representen gairebé les dues terceres parts, el 64%, del total de 1.559 quilòmetres de vies de pagament que la companyia gestiona a Espanya, el 60% del total de la xarxa del país, el que figura així com principal gestor d'autopistes.
La companyia afronta a més el venciment d'aquestes vies mentre actualment està pendent de les negociacions obertes entre ACS i Atlantia per fer-se amb el seu control conjuntament.
Durant la junta d'accionistes del grup, el seu nou primer executiu, José Aljaro, va indicar que l'empresa explica sengles fons de provisions per atendre els eventuals desperfectes de les vies que vencen amb la finalitat de retornar-les a l'Estat "en perfecte estat".
Es tracta d'un fons 136 milions d'euros per atendre petits desperfectes i un altre de 146 milions per al cas d'haver d'atendre grans reparacions per sentències estructurals.
A més d'Espanya, Abertis explota autopistes a França, Itàlia, l'Índia, el Brasil, Xile, l'Argentina i Puerto Rico, mercats on en total suma 8.600 quilòmetres de vies de pagament.
En els propers anys també venen una concessió del Brasil i les d'Argentina, si bé el grup ja ha pactat ampliar els terminis d'explotació a canvi de concessions.
CALENDARI DE VENCIMENTS
En el cas d'Espanya, Aumar és la primera concessió que venç i que Abertis haurà de retornar a l'Estat el 2019. Es tracta de la societat concessionària que gestiona els 468 quilòmetres de vies de pagament que sumen el tram de l'AP-7 entre Tarragona i Alacant i el de l'AP-4 entre Sevilla i Cadis.
En 2021 conclou el termini de concessió d'Acesa, que explota 479
quilòmetres de pagament a Catalunya (l'AP-7 La Jonquera-Barcelona i Barcelona-Tarragona, l'AP-7 Montmeló-El Papiol i l'AP-2 Saragossa-Mediterrani).
En aquest any, el grup també retornarà a l'Estat Invicat, concessionària encarregada dels 66 quilòmetres que sumen la C-31/C-32 Montgat-Palafolls i la C-33 Barcelona-Granollers.
"DEBAT INAJORNABLE"
En aquest sentit, durant la junta d'accionistes d'Abertis, el seu president, Salvador Alemany, va instar a aprofitar el debat que el Govern central pretén obrir entorn de les autopistes de peatge, precisament davant el venciment la concessió de les primeres que es van construir, per plantejar estendre el cobrament de peatge a totes la xarxa d'autovies, tal com indiquen les directives de la UE i han realitzat altres països europeus.
"Ens trobem davant el moment inajornable en què cal afrontar un debat madur per definir un model viable, sostenible i socialment equitatiu per al finançament, el manteniment i la gestió de les infraestructures que el país necessita", va argumentar Alemany.
Per al president d'Abertis, la "solució" hauria de passar per estendre de forma "harmònica i equitativa" el pagament per ús "a tota la xarxa d'autovies d'alta capacitat" del país.
Així mateix, va transmetre la "voluntat" del grup per "col·laborar amb les administracions públiques en la cerca de propostes que millor satisfacin les necessitats de la societat i formar així parteix de la solució".