Publicado 09/07/2021 15:46

El 95% de les declaracions duaneres andorranes s'hauran de fer en línia a partir del setembre

El ministre de Finances i Portaveu, Eric Jover, i el director del Departament de Tributs i Fronteres, Albert Hinojosa, en un magatzem de documentació duanera
GOVERN D'ANDORRA

L'obligació entrar en vigor el prxim 13 de setembre

PAS DE LA CASA (ANDORRA), 9 jul. (EUROPA PRESS) -

Més del 95% de les declaracions duaneres a Andorra s'hauran de fer en línia a partir del prxim mes de setembre, segons han explicat el ministre de Finances i Portaveu, Eric Jover, i el director del departament de Tributs i Fronteres, Albert Hinojosa, i recull un comunicat del Govern d'Andorra.

Jover i Hinojosa han presentat aquest divendres el projecte de digitalització dels procediments duaners, que s'est elaborant mitjanant la modificació del Reglament d'aplicació referent a la creació i les condicions d'exercici de l'activitat del 1996.

El ministre de Finances ha explicat que el Consell de Ministres andorr va aprovar aquesta modificació en la sessió de dimecres per "donar pas a una transformació en la manera d'efectuar les declaracions duaneres", ha destacat el Govern andorr.

Amb els canvis legals s'estableix l'obligació dels agents de duana, que tenen l'activitat de transitari, de presentar les declaracions duaneres i els documents justificatius que les acompanyin de manera telemtica.

Així, tota la documentació que es desprengui d'una operació d'importació, exportació o trnsit de béns per la duana a través dels transitaris passar de ser en paper a ser digital, amb un nou procediment informtic.

Jover ha informat que s'ha establert un termini de marge perqu els agents de duana puguin adaptar els seus sistemes d'informació, i l'obligatorietat de presentar la documentació en format digital entrar en vigor el 13 de setembre.

SIMPLIFICACIÓ I MENYS IMPACTE AMBIENTAL

En aquest sentit, el responsable de Finances ha assenyalat que la digitalització dels procediments duaners és un element fonamental per simplificar i facilitar els intercanvis comercials.

Alhora, aquesta actuació s'emmarca en el projecte de Transformació Digital que el Govern va presentar dimarts, que és una de les línies d'actuació "més importants" del full de ruta de la legislatura, l'H-23.

"És molt eficient fer aquest salt qualitatiu, que representa la digitalització de tot aquest procés", ha afirmat Jover, que ha assenyalat que aquest també disminueix el volum de paper i, alhora, l'impacte sobre el medi ambient.

"Podríem dir gairebé que el paper desapareixer de la duana", ha sentenciat el titular de Finances.

MÉS DE 300.000 DECLARACIONS A L'ANY

Segons les dades que ha exposat Jover, el 2019 es va registrar un total de 355.347 declaracions, de les quals es van gestionar 340.242 --325.836 corresponents a importacions i 14.406 a exportacions--, la qual cosa és el 95,75% del total.

El 2020 els agents de duana van gestionar 295.436 declaracions --280.181 d'importacions i 15.282 d'exportacions--, la qual cosa suposa el 96,62% sobre el total de les declaracions de l'any, que van ser 305.796.

Les declaracions no gestionades per les agncies de duana, que es van situar entre el 4% i el 3% el 2019 i el 2020 respectivament, són les que els ciutadans i empreses fan directament davant la Duana.

ALLIBERAMENT D'ESPAI

La digitalització dels procediments, a més d'agilitar els trmits als agents duaners, permetr alliberar els espais del Govern on s'emmagatzemen tots els documents físics relatius a les operacions comercials duaneres.

Jover ha recordat que abans de la modificació es guardaven les declaracions duaneres i els documents que les acompanyen durant un període de cinc anys en magatzems propietat del Govern.

En els magatzems habilitats per a aquesta finalitat a la localitat del Pas de la Casa actualment hi ha un total de 13.148 caixes, que contenen 1.470.957 declaracions, i que suposarien un total de 1.479,54 metres lineals.

En el comunicat, el Govern recorda que l'agent de duana és la persona, degudament autoritzada pel Ministeri de Finances, que actua davant els organismes competents --duanes, ministeris, i altres entitats privades o públiques-- en nom i per compte d'un tercer que contracta els seus serveis i li atorga un poder autenticat en els trmits d'una operació d'importació, exportació o trnsit.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés