PSC, PP i Cs es retreuen una gestió econmica deficient mentre han governat
BARCELONA, 16 abr. (EUROPA PRESS) -
Els candidats a les eleccions generals Merc Perea (PSC) i Jaume Asens (ECP) d'una banda, i el candidat Gerard Gómez del Moral (ERC) per l'altra, s'han acusat mútuament aquest dilluns de ser els responsables que fracassés la negociació dels Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) de 2019.
Al debat de RTVE a Catalunya, cap dels tres partits ha assumit el compromís de tornar a negociar-los en la nova legislatura, i cadascun ha reivindicat la seva gestió criticant la de l'altre: el PSC ha defensat la del Govern central, ERC la de la Generalitat i ECP la de l'Ajuntament de Barcelona.
La candidata socialista ha criticat que l'independentisme catal renunciés a ni tan sols debatre uns comptes que, ha defensat, milloraven inversions socials com la despesa en dependncia i que haguessin aportat "2.200 milions" extres a les arques de la Generalitat.
En la mateixa línia, Asens ha retret a l'independentisme "la greu irresponsabilitat de no aprovar els Pressupostos", i ha considerat especialment greu que ERC presentés una esmena a la totalitat que els va rebutjar d'inici i ni es van arribar a tramitar.
Gómez del Moral (ERC) ha replicat a socialistes i comuns que mai van tenir la voluntat real d'aprovar els comptes perqu el nombre de reunions que van sollicitar amb ERC va ser "zero", i ha assegurat que tot va ser una representació per aplanar l'avanament electoral.
La candidata de JxCat, Laura Borrs, s'ha sumat al republic per retreure a PSC i ECP que el problema no és tant el contingut dels Pressupostos estatals, sinó que l'Estat "mai executa els acords" que es recullen en els comptes.
Perea ha recordat que la Generalitat, com el Govern central, tampoc té uns comptes en vigor aquest any, i ha considerat que el seu cas és més greu que l'escenari estatal, ja que els pressupostos catalans estan prorrogats des de 2017.
MODEL ECONMIC
Més enll dels retrets creuats entre els tres partits d'esquerres, aquesta part del debat --sobre propostes econmiques i socials-- també s'ha caracteritzat per que el PSC d'una banda, i el PP i Cs per l'altra, s'han acusat d'incapacitat per gestionar l'economia espanyola.
El candidat del PP al debat, el número u per Tarragona Jordi Roca, creu que són dos els principals problemes econmics: que el procés sobiranista "s'ha ha carregat tot", i que les receptes dels nou mesos de govern socialista s'han demostrat obsoletes.
El número dos de Cs per Barcelona, Toni Roldán, ha coincidit que el PSOE no pot gestionar l'economia perqu els seus últims pressupostos "tenien un desviament de 12.000 milions d'euros", i també ha acusat que la seva única política laboral és alimentar els sindicats afins, i ha citat UGT.
Perea (PSC) ha replicat a populars i taronges ser els responsables d'unes polítiques d'austeritat que han deixat Espanya "com el quart país més desigual de la UE", i ha defensat que el seu partit és l'única garantia que hi hagi més inversió social en la propera legislatura.
Només la representant del PSC ha advocat per millorar el finanament de les comunitats autnomes, mentre que els partits independentistes han coincidit en que la millor política econmica seria aconseguir un Estat catal per acabar amb "el dficit fiscal".