Publicado 20/12/2019 17:33

Barcelona avala la ZBE sense vots en contra quan faltaven dies perqu entrés en vigor

El ple de l'Ajuntament de Barcelona del 20 de desembre.
EUROPA PRESS

Les persones vulnerables amb vehicles contaminants podran circular per la ZBE durant un any

BARCELONA, 20 des. (EUROPA PRESS) -

El ple de Barcelona ha avalat aquest divendres la Zona de Baixes Emissions (ZBE) pocs dies abans que entri en vigor (l'1 de gener del 2020) amb el vot favorable del Govern municipal de comuns i PSC, ERC i JxCat, mentre que Cs, PP i BCN Canvi s'han abstingut.

El regidor d'Emergncia Climtica i Transició Energtica, Eloi Badia, ha assegurat que la ZBE permetr reduir en un 15% els nivells de NO2: "Hem d'avanar cap a una ciutat saludable i un nou urbanisme que posi els vens al centre".

Max Zañartu (ERC) ha assegurat que el seu és un "sí crític", i ha advertit que l'ordenana pot portar a una simple renovació del parc automobilístic de la ciutat, i ha dit que si no hi ha més restriccions, l'única cosa que es far és promoure que la gent es canvi el cotxe.

La líder de JxCat a Barcelona, Elsa Artadi, ha celebrat que es puguin prendre mesures "valentes", i ha destacat la necessitat de fer una avaluació per poder guiar les decisions que es prenguin a partir d'ara.

La restricció dels vehicles més contaminants es far de dilluns a divendres, els dies laborables, entre les 7 i les 20 hores, i la ZBE estableix un rea de 95 quilmetres quadrats que inclou els municipis barcelonins, totalment o parcialment, de Barcelona, l'Hospitalet de Llobregat, Cornell de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adri Bess.

MÉS "FLEXIBILITAT" PER ALS AFECTATS

El regidor de Cs Celestino Corbacho ha demanat "més flexibilitat" per als ciutadans afectats per les restriccions, així com per a aquelles persones que viuen a l'entorn de Barcelona, tenen cotxes contaminants i necessiten desplaar-se a la capital catalana.

Óscar Ramírez (PP) ha alertat que la ZBE s'implantar de forma "precipitada", i Eva Parera (BCN Canvi) ha criticat que la mesura afecta els ciutadans amb rendes baixes, que no es podran canviar el cotxe.

SANCIONS I SEGUIMENT

L'ordenana aprovada inclou la proposta d'ERC perqu les persones que acreditin uns ingressos econmics inferiors a l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (Iprem) --de 537 euros al mes el 2018-- més un 10% i que necessitin el seu vehicle de forma "indispensable" per treballar podran beneficiar-se d'un any de moratria de la ZBE.

També s'ha ampliat el llistat i tipus de vehicles que presenten serveis "singulars", com blindats, vehicles taller i laboratori, adaptats a la venda i exposició de llibres, condicionats per a la venda d'articles, grues d'arrossegament o elevació, i vehicles per a fires i formigoneres, entre d'altres.

Les sancions seran de 100 euros les lleus, de 200 les greus i de 500 les molt greus, i s'inclou un criteri de reiteració de 90 minuts, i qualsevol cotxe sancionat que després de 90 minuts continui circulant per la ZBE pot tornar a ser multat, tot i que es preveu que les persones amb mobilitat reduda, malalties i en tractament mdic peridic puguin circular sense restricció.

L'Ajuntament ha dissenyat amb experts i científics una metodologia d'anlisi i seguiment de la mesura juntament amb altres administracions, que es dur a terme a través de resultats d'estacions de vigilncia i control i altres indicadors de mobilitat i de campanyes de mesura que es faran peridicament a la ciutat.

El contingut d'aquesta notícia està elaborat en col·laboració amb l'Ajuntament de Barcelona

Ajuntament de Barcelona


Barcelona Economies



Contingut elaborat amb la col·laboració de l'Ajuntament de Barcelona






www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés