La Villarroel indaga en els matrimonis d'edat avançada a la tragicomèdia 'El declive'

Publicado 29/10/2018 16:42:24CET
Agencia Catalana de Noticias
ACN

Nelson Valente dirigeix i escriu l'obra argentina que inaugura el cicle l'OffLaVillarroel

ACN

Barcelona.-La Villarroel inicia el cicle l'OffLaVillarroel presentant l'obra argentina 'El declive', en què dos matrimonis d'edat avançada pugen a l'escenari per interrogar-se sobre les seves vides i la construcció de la felicitat. Nelson Valente, que ja va dirigir a la mateixa sala 'El loco y la camisa', escriu i dirigeix aquesta tragicomèdia que va arrancar el 2016 i que tracta de la "passió", la "felicitat", la "incomunicació" i els "vincles entre persones que presumptament s'estimen". "És una comèdia, però -com a mi m'agrada- és una comèdia que acaba malament; ens riem dels conflictes una estona, però després marxem del teatre pensant de què ens estàvem rient", ha explicat Valente del seu espectacle, que estarà a Barcelona del 31 d'octubre a l'11 de novembre.

Els conflictes universals de l'ésser humà, així com el valor de la llibertat i el desgast de les relacions humanes són el punt de partida d'aquesta obra, que la directora artística de La Villarroel, Tania Brenlle, ha definit com una funció que "interpel·la l'espectador i que et fa qüestionar segons quins aspectes de la teva vida, però en positiu".‘El declive’ comença a partir d'una escena quotidiana, un dinar de diumenge entre amics, que es transforma en un dia de discussió i reflexió: "Sorgeix una situació on als quatre personatges se'ls imposa mirar-se la seva realitat", ha dit Lide Uranga, una de les actrius. "Avui en dia que està en auge tapar allò que un sent i encara així seguir endavant, com a mínim en aquesta obra ens permetem pensar una mica seriosament sobre això", ha expressat Uranga, per a qui és "un plaer” fer aquest espectacle en “aquests moments de la vida”.Personatges simples que plantegen preguntes importantsEls actors interpreten dos matrimonis argentins de classe mitjana que, segons Valente, "plantegen preguntes importants fetes per persones simples". Enrique Amido i Carlos Rosas es posen en la pell d'un advocat i un metge respectivament. Lide Urganga i Cristina Pachi Molloy representen dues mestresses de casa: "dones que s'han ocupat de tot, de la casa, dels nens, que el seu marit estigués bé i tingués la seva feina còmodament, seguint el model tradicional", ha explicat Molloy. El director ha afegit que els protagonistes es fan preguntes sobre "quin camí escollir a la vida -el camí individual o en parella-", "si la felicitat és possible" i si aquesta "es construeix o cal sortir a buscar-la a fora".Un espectacle incòmodePer a la directora artística de La Villarroel aquesta peça de la companyia portenya Banfield Teatro Ensamble -l'única llatinoamericana que presenta La Villarroel aquesta temporada- no deixarà indiferent a ningú. "Si tens certa edat i no has complert amb els teus objectius i expectatives a la vida no sé què et passarà quan acabis de veure-la, però l'obra és imprescindible per als que estem al mig i estem formant la nostra vida", ha sentenciat Brenlle.Malgrat que l'espectacle pugui resultar incòmode per a les persones de l'edat dels protagonistes, Nelson Valente ha assegurat que a Buenos Aires bona part del públic tenia més de 50 anys i Tania Brenlle ha afegit que és un "text que empatitza molt amb els espectadors de totes les edats".A través del realisme cru i una depurada posada en escena, 'El declive' posa la lupa en situacions quotidianes que són extremadament teatrals. L'obra, que es va forjar durant quatre mesos de treball, està plena "d'experiència de vida", ha explicat el director, ja que també és una feina de reflexió dels actors sobre les seves pròpies vides. Per a Valente, hi ha dos components que fan que una obra sigui un "èxit" personal: "que els actors estiguin còmodes damunt de l'escenari" i que ell no "s'avorreixi en cap moment durant el procés".