"La cultura mereix generositat i menys política", diu Gemma Calvet sobre la polèmica després de la retirada dels 11 finalistes
ACN
Barcelona.-La vicepresidenta primera de l'Ateneu Barcelonès, Gemma Calvet, ha manifestat aquest dimarts que per a "tots aquells que estimem l'Ateneu, el prestigi del Crexells i la literatura catalana, avui és un dia trist. La cultura mereix generositat, comprensió i menys política", ha manifestat en una piulada a Twitter. En aquest sentit, ha recalcat que "el Jurat, encertat o no, va actuar de bona fe ampliant reconeixements. No en tinc cap dubte". Calvet s'ha referit al fet que els 11 finalistes del premi Crexells hagin retirat les seves obres com a protesta per la decisió del jurat d'experts del XLVII premi que va acordar incorporar a la llista de set finalistes, quatre obres més. La decisió es va prendre per la "molt baixa" participació en la votació popular, que no ha arribat al 4% dels socis.
La decisió del jurat d'ampliar els finalistes es va prendre per unanimitat dels presents i prèvia deliberació sobre la llista d'aspirants. A la reunió hi van assistir Valèria Gaillard, Lluïsa Julià, Miquel de Palol, Xavier Pla i Enric Sòria. Carme Riera i Rafael Argullol no hi eren presents. La trobada va comptar amb la presència de la vicepresidenta primera de l'Ateneu, Gemma Calvet, que va actuar com a secretària. Així, les quatre obres que es van incorporar a la llista de finalistes són 'Els estranys', de Raül Garrigasaït; 'Les coses que realment han vist aquests ulls inexistents', de Josep Lluís Badal; 'Aventures i desventures de l'insòlit i admirable Joan Orpí, conquistador i fundador de la nova Catalunya', de Max Besora, i 'Robinson', de Vicenç Pagès Jordà.La controvertida decisió del jurat no ha agradat gens als escriptors que han anat anunciant a través de les xarxes socials que retiraven les seves novel·les. Els finalistes eren Tina Vallès, autora de 'La memòria de l'arbre'; Raül Garrigasait, autor de 'Els estranys'; Josep Lluís Badal, autor de 'Les coses que realment han vist aquests ulls inexistents'; Enric Umbert, autor de 'L’últim passatge de Walter Benjamin'; Marcel Fité, autor de 'Escacs d’amor i de mort'; Teresa Muñoz, autora de 'Des del balcó'; Sílvia Soler, autora d'Els vells amics'; Max Besora, autor d'Aventures i desventures de l'insòlit i admirable Joan Orpí, conquistador i fundador de la nova Catalunya'; Carme Martí, autora de 'El camí de les aigües'; Alfons Cama, autor de 'L’olor de la seva pell' i Vicenç Pagès, autor de 'Robinson'. "Aquest any no hi pot haver premi", ha destacat Pagès.