Publicado 24/05/2019 13:25

La URV investeix l'aviadora Bettina Kadner com a Doctora Honoris Causa

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Va ser la primera dona en ser comandant de vols comercials a lEstat i va impulsar lescola de pilots del CESDA

ACN

Tarragona.-Laviadora Bettina Kadner ha estat investida aquest divendres com a Doctora Honoris Causa per la Universitat Rovira i Virgili (URV). Kadner va ser la primera dona en ser comandant de vols comercials a lEstat i va impulsar el Centre dEstudis Superiors de lAviació (CESDA), adscrit a la URV i primer centre que va oferir titulació de pilot amb rang universitari. En el seu discurs dinvestidura ha tingut un record per les dones pioneres en el món de laviació i ha exposat la seva trajectria professional. És la sisena dona distingida com a Honoris Causa per la universitat tarragonina.

Kadner ha ofert un discurs ple de records personals sobre els seus orígens en laviació i la seva trajectria professional. Ha revelat que la vocació de pilot li va néixer cap als 12 anys, quan la seva mare dirigia una empresa que es dedicava a pintar les línies de laeroport de Getafe. La doctoranda també ha volgut homenatjar les dones pioneres en laviació, ja fos en les grans travesses, lmbit militar o en el de vols de passatgers. Els detalls sobre els inicis del CESDA també han ocupat un temps destacat del seu discurs. Finalment, ha revelat que li ha costat acceptar el premi, per que va decidir acceptar-lo per poder-lo compartir amb els seus companys, amics i família. El paranimf el Rectorat de la URV ha quedat petit per acollir lacte dinvestidura, a causa de lelevada presncia dalumnes i exalumnes del CESDA, i fins i tot sha hagut dhabilitar una sala annexa per acollir més assistents. Cristina Casamitjana, directora del CESDA i padrina de la doctoranda, ha iniciat el laudatio fent un símil amb ladvertncia que realitzen els pilots abans diniciar un vol. Ha destacat que Kadner és la primera dona pilot en rebre aquesta distinció a tot el món i ha fet un reps a la seva biografia personal i professional. Casamitjana lha qualificada de visionaria per haver impulsat lescola daviació situada a tocar de laeroport de Reus, i ha recordat que la de pilot daviació és una de les professions amb més desigualtat de gnere. En concret, ha situat al voltant del 4% el nombre de dones pilot, i ha posat en valor que al CESDA estem al voltant del 12% de dones matriculades.Per la seva banda, la rectora de la URV, María José Figueras, ha posat en valor que sest incrementant el nombre de dones investides Honoris Causa per la universitat, que ja és del 13%. Espero que al final del meu mandat puguem arribar al 20%, ha desitjat Figueras. De Kadner nha destacat la seva tenacitat. Havia de ser complicat en aquella poca convncer ladministració aria sobre la presncia de dones en el món de laviació, ha valorat; i ha posat en valor la determinació de la doctoranda, que ha perms obrir portes a altres dones en aquest mbit. A més, ha quantificat en 12,5 milions de quilmetres els que Kadner ha volat al llarg de la seva vida.En la roda de premsa prvia a lacte dinvestidura, Kadner ha afirmat que per ella el reconeixement és un ensurt, ja que no sho esperava. Amb humilitat ha expressat que no ha obert camí entre les dones, sinó que simplement es va posar a volar perqu li agradava. Comences a treballar en all que tagrada i de sobte tadones que hi ha altres persones que venen darrere, ha manifestat. Kadner ha tingut un record per Spantax, la primera companyia que li va donar una oportunitat, i ha destacat que era una empresa que ja a la dcada dels 60 i els 70 tenia dones en llocs dalta responsabilitat. Aix, al seu parer, va ajudar a que mai tingués cap problema amb els seus collegues homes de professió.Sobre la seva vinculació amb els inicis del CESDA, Kadner sha mostrat molt satisfeta per levolució del centre. De fet, recentment lha visitat, cosa que no feia des de la creació, i ha indicat que li ha semblat la repera. Sempre que es crea alguna cosa és complicadíssim. El CESDA va costar per després tothom es va posar dacord sobre la importncia per a la formació, credibilitat i seguretat dels pilots, ha apuntat.Una vida dedicada a laviacióNascuda el 1946 a Madrid, Kadner va comenar de jove a volar a laeroport madrileny de Cuatro Vientos. Tot seguit va passar per les escoles de Múrcia, Alacant i Salamanca, on va obtenir la qualificació de vol instrumental. Un cop va obtenir les titulacions necessries per ser pilot davions comercials, Kadner va ingressar a lescola de vol de la companyia Spantax, que la va contractar com a copilot el 1969. Daquesta manera es va convertir en la primera dona pilot de lEstat que feia volar un avió de passatgers comercial i durant 15 anys va ser lúnica en fer-ho. El 1972 va obtenir lautorització de comandant de lavió F-27, fet que la va convertir en la primera dona comandant a lEstat i la segona a Europa. A Spantax també va pilotar els avions DC-6, DC-7, Convair Coronado DC-9 i Boeing 737. Ja al 1987 va entrar a Iberia i el 1996 va ascendir a comandant amb els Airbus 319, 320 i 321. En aquesta companyia hi va continuar fins a la jubilació, el 2006. A banda dobrir camí a les dones als comandaments de les naus, també va ser pionera en el reconeixement i impuls de la formació. Així, el 1998 va participar en la creació del Collegi Oficial de Pilots de lAviació Comercial (COPAC), una corporació de dret públic entre els objectius principals del qual hi havia oferir una formació reglada completa i de qualitat que garantís la professionalitat dels pilots espanyols. Per complir aquest objectiu, lany 2001 es va constituir el Centre dEstudis Superiors de lAviació (CESDA), adscrit a la Universitat Rovira i Virgili, que va elevar a rang universitari els estudis de pilot daviació comercial. A més, Kadner és membre del Sindicat Espanyol de Pilots (SEPLA) i del grup Aviadoras, que té com a objectiu donar visibilitat a les dones en el món de laviació perqu augmenti el nombre de pilots femenines.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés