S'ha fet fet durant tres mesos per incentivar la recollida selectiva mitjanant recompenses
ACN
Banyoles.-Més de 3.800 bosses d'envasos escanejades amb el sistema de lectura d'etiquetes de QR i la participació de 1.035 nuclis familiars del Pla de l'Estany. És el balan de la prova pilot que s'ha fet durant tres mesos a la comarca per incrementar el reciclatge mitjanant recompenses amb una moneda virtual, els 'reciclos'. A partir d'una aplicació al mbil, l'usuari havia de posar unes etiquetes QR a la bossa i escanejar-la amb l'aplicació abans de tirar-la al contenidor groc. Un cop a la planta de reciclatge, es comprovava la qualitat del reciclatge. Si s'havia fet correctament, el participant rebia una compensació amb un 'reciclo' que equival a 50 cntims d'euro bescanviable per participacions de loteria o aportacions a ONG.
El balan de la prova pilot Reciclos s'ha donat a conixer aquest dissabte al Club Natació Banyoles. Famílies, collaboradors i organitzadors shan reunit per detallar els resultats. En total, s'han escanejat 3.815 bosses que duien el codi QR Reciclos a partir del qual s'ha pogut fer el seguiment fins a la planta de triatge. Un cop all, s'escanejaven els codis i es valorava la qualitat del reciclatge. Des de la mateixa plataforma web, leducador mediambiental, es podia posar en contacte amb lusuari i indicar-li si havia coms algun error o si el procés s'havia fet bé. En aquest segon cas, el participant rebia una compensació en forma de reciclos, que equival a 50 cntims deuro. Aquests reciclos es podien bescanviar per participacions de número de loteria o aportacions a ONG de la comarca, entre d'altres. La prova s'ha fet des del desembre fins al gener d'enguany i ha implicat 1.035 nuclis familiars del Pla de l'Estany amb una mitjana de més de 2 persones per habitatge.Els impulsors sostenen que les indicacions al mbil, les respostes des de la planta de reciclatge i els 'reciclos' de recompensa són una bona fórmula per augmentar el compromís dels usuaris a reciclar més i millor. Lempresa que ha ideat el projecte, Blue Room Innovation, ha explicat que ha estat un "xit" perqu ha "reforat els valors de la sostenibilitat" i sobretot "el compromís dels ciutadans amb el reciclatge". En aquest sentit, lorganització treballa per donar continutat a la campanya i implicar a més nuclis familiars catalans. El conseller de Medi Ambient del Pla de lEstany, Josep Antoni Ramon, ha explicat que estan "molt satisfets" amb els resultats i amb el compromís dels participants. El projecte ha comptat amb el suport del Consell Comarcal del Pla de l'Estany i de la Brava Beer.