La UdG trenca barreres i adapta els graus a més d'un centenar d'estudiants amb discapacitat

Publicado 7/4/2019 9:05:03CET
Agencia Catalana de Noticias
ACN

El centre compta amb un servei que s'encarrega de mirar com adaptar les classes

ACN

Girona.-La Universitat de Girona (UdG) compta aquest curs amb 110 alumnes que tenen algun tipus de discapacitat. Un d'ells és l'Isaac Pedrós, que estudia Cincies Polítiques i és invident. Aquest alumne afirma seguir les classes "amb total normalitat" grcies a una mínima adaptació prvia que fan els professors de tot el material que fan servir durant la classe. La tcnica d'inclusió de l'rea de Compromís Social de la universitat, Montse Castro, ha afirmat que en els últims anys ha crescut el nombre d'estudiants amb discapacitat al conjunt de facultats. Aquesta rea s'encarrega de "fer de pont" entre l'alumnat i el professorat per tal que es garanteixi "l'accés a la informació" com qualsevol altre estudiant.

L'Isaac Pedrós és estudiant de la Universitat de Girona (UdG). Est cursant segon de Cincies Polítiques i l'Administració i és invident. Tot i així, l'Isaac va decidir anar a la universitat perqu els metges li van recomanar seguir estudiant per "estimular i canalitzar l'energia en positiu". Aquest estudiant assegura que segueix les classes "amb total normalitat", tot i que matisa que ho fa "d'una forma diferent a l'habitual".En el seu cas, necessita que tot el material que els professors facin servir sigui accessible. Aix vol dir que han de ser presentacions i documents preparats perqu quan l'Isaac els obri, l'ordinador li faci una descripció auditiva de tot el que hi ha escrit. A més, demana que li passin tot el material abans, i així ell ho pot revisar abans d'anar a classe. Una vegada all ja sap de qu es parlar i es pot concentrar en tan sols prendre apunts del que diu el professor."Practiques molt l'escolta activa", especifica l'Isaac, "perqu poses una atenció plena en all que diu el professor". A més, aquest alumne assegura que a través d'aquesta escolta activa és capa de veure quins aspectes són els més importants per a cada professor. "Les persones repeteixen moltes vegades all que creuen que és molt important i aix et fa entendre millor les coses", afirma l'estudiant. Durant la classe també grava les llions i així, una vegada a casa les pot repassar.110 alumnes amb discapacitat a la UdGCom l'Isaac, hi ha 109 alumnes més a la Universitat de Girona. Són persones amb alguna discapacitat per que aix no els ha impedit poder estudiar una carrera universitria. La tcnica d'inclusió de l'rea de Compromís Social de la universitat, Montse Castro, explica que ells són els encarregats de "fer de pont" entre els alumnes i els professors. D'aquesta manera, l'rea de Compromís Social garanteix que tots els estudiants tenen "accés a la informació". Castro assegura que garantir aquest accés no vol dir baixar el nivell dels estudis, ja que "quan acabin la carrera hauran de tenir les mateixes competncies que una altra persona i hauran de ser igual de bons professionals".Quan un alumne amb discapacitat es vol matricular a la UdG, l'rea de Compromís Social realitza una entrevista amb l'estudiant per saber qu vol fer i estudiar quina solució poden trobar. Després d'aquesta primera trobada realitzen "un informa amb totes les necessitats" i la passen al claustre, perqu aquests adaptin les classes.La tcnica d'inclusió afirma que, a vegades, els professors "s'espanten quan els parles d'accessibilitat", perqu creuen que no podran fer classe amb normalitat, per una vegada comena el curs se n'adonen que "poden seguir ensenyant com feien abans".Montse Castro, afirma que cada curs hi ha més persones amb discapacitat que decideixen apuntar-se a la universitat. Dins del collectiu, Castro explica que cada vegada hi ha més persones amb dficit d'atenció o amb dislxia.Sistema de guia per moure's dins de la Facultat de DretUna de les adaptacions que ha fet la Universitat de Girona per garantir l'accessibilitat a l'Isaac és installar diferents punts de 'bitcoms' a la Facultat de Dret. Es tracta d'uns aparells que "funcionen per 'bluetooth'", explica l'Isaac, i a través d'una aplicació mbil l'estudiant es pot moure lliurement. En el moment d'entrar a l'edifici de la Facultat de Dret, l'Isaac escull a l'aplicació cap a on vol anar. El mbil li diu cap a quina direcció ha d'anar i s'activa el 'bitcom', que emet una breu senyal auditiva. D'aquesta manera, l'Isaac sap cap a on ha d'anar. Una vegada passat un 'bitcom', s'activa el següent i així va fent el recorregut de forma autnoma.L'Isaac es mostra satisfet d'aquesta adaptació perqu els nous aparells li donen "llibertat" i pot "anar fins a la cafeteria o a la biblioteca tot sol".Més enll d'aquesta adaptació, Montse Castro assegura que hi ha moles maneres d'adaptar la universitat als estudiants. "A vegades es tracta de coses tan senzilles com ara donar més temps per fer els exmens o tenir una persona que els ajudi a posar i treure la motxilla". Associació de multicapacitatsEls estudiants amb discapacitat de la UdG han decidit organitzar-se en una associació que porta per nom Multicapacitats. L'Isaac n'és el president i explica que tenen dos objectius. D'una banda, "fer visible la nostra situació" i per aconseguir-ho, no només cal estudiar, sinó que també cal "organitzar activitats de lleure i esportives". De fet, ja han organitzat sortides a la neu, competicions d'escacs o excursions amb caiac. Per altra banda, també lluiten "pels drets de les persones amb discapacitat".De fet, quan l'Isaac acabi la carrera, assegura que vol treballar per "conixer els drets" del collectiu de discapacitats i reivindicar la seva inserció dins de la societat.