Publicat 07/10/2020 13:15

Tono Carbajo i la companyia PSiRC posen en escena un espectacle multidiscplinar sobre la negació de l'altre a lo Pati

Pla general d'un assaig de l'obra "De limitibus atque artificiis in mente" al centre d'arts lo Pati. Imatge del 7 d'octubre de 2020. (horitzontal)
Pla general d'un assaig de l'obra "De limitibus atque artificiis in mente" al centre d'arts lo Pati. Imatge del 7 d'octubre de 2020. (horitzontal) - Jordi Marsal (ACN)

L'obra "De limitibus atque artificiis in mente" es representar en el marc del Festicam amb quatre passis

ACN

Amposta.-La negació de l'altre. Les fronteres mentals respecte la gent que transita pels límits del sistema, de la societat. Uns conceptes que l'artista visual Torno Carbajo i la companyia PSiRC volen explorar de forma collaborativa en el seu espectacle interdisciplinar "De limitibus atque artificiis in mente", que es presenta a lo Pati aquest prxim cap de setmana dins de la programació del Festival Internacional de Teatre i Circ d'Amposta (Festicam). Ser l'únic espectacle que tindr lloc en un recinte totalment tancat, fet pel qual s'ha limitat l'aforament a un 70% amb quatre passis al llarg dels dos dies de certamen arran de les restriccions per frenar la pandmia de la covid-19.

L'obra de Carbajo i PSiRC va ser concebuda i escrita en ple confinament per la pandmia, durant el mes de maig, amb sessions de treball telemtiques. Darrere del títol en llatí que es pot traduir com "Sobre marges i manipulacions"- s'amaga una proposta que conjuga audiovisuals, performances, circ i art contemporani, concebuda també com un 'working progress', amb els mateixos personatges que hi apareixen transformant els elements de l'espai escnic al llarg de l'obra i culminant amb una installació artística.Carbajo, conegut per enfocar l'art com a eina de transformació social, remarca que els marges i manipulacions a les quals alludeix el títol fan referncia a una frontera "no física, sinó mental", al "límit de la societat", una referncia que engloba collectius molt diversos. Nega que sigui una "obra política" i remarca que s'alterna la tensió amb l'humor. "Tractem el tema des de perspectives diferents: hi ha moments molt emocionals, intensos i seriosos per intentem prendre'ns el que posem en escena amb humor i intentant posar el públic al lloc on es puguin sentir tocats de diferents formes", afegeix Anna Pasqual, de la companyia PSiRC, que ja ha rebut diversos guardons per una trajectria reenfocada cap a l'exploració de noves formes de creació.L'obra es representar a lo Pati dissabte i diumenge a les dotze del migdia i les vuit del vespre, amb un aforament limitat a un 70%, fet que permetr només l'assistncia d'unes trenta persones per garantir la distncia entre elles i amb els actors. En aquest sentit, la regidora de Cultura d'Amposta, Inés Martí, ha recordat que les restriccions per la covid-19 ha obligat l'organització del Festicam a prescindir d'espectacles itinerants i installacions, buscant espais semitancats a l'aire lliure per regular l'entrada. "Queden molt poques entrades per encara es venen per Internet", ha certificat."Aprendre a conviure amb aquesta situació és aprendre a conviure els espectacles, les programacions culturals i escniques: tot el sector de la indústria cultural. El Festicam vol sumar-se aix", ha apuntat el director del festival, Jordi Príncep, tot recordant que han intentat presentar una selecció de qualitat i original entre 200 espectacles que incorporen diferents disciplines artístiques abordant temes com la immigració, les relacions socials, internacionals o els conflictes. "Volem dialogar amb els espectadors i retrobar-nos en l'espai públic, l'espai comú de tots, a través de les arts escniques, els llenguatges artístics i a través de companyies i artistes de primer nivell", ha tancat.