L’arribada de les avantguardes del segle XX a la música i el monodrama d’un dels jocs més nocius pels adolescents són els pilars de la proposta
ACN
Barcelona.-El Teatre Nacional de Catalunya ha afegit a la cartellera la mostra de música ‘La Consagració de la Primavera’, que tindrà lloc aquest 14 i 15 d’abril. Amb la col•laboració de l’Escola Superior de Música de Catalunya, el teatre presenta la peça musico textual ‘Balena Blava’, una obra de nova creació que reflexiona sobre un dels jocs virtuals més macabres de l’era actual. D’altra banda, l’espectacle també inclou la mostra d’orquestra ‘La Consagració de la Primavera’, una fita musical del segle XX que va tenir gran influència sobre la música contemporània.
‘Balena Blava’, composada per Raquel García Tomás, escrita per la dramaturga Victoria Szpunberg i portada a l’escena pel director Xavier Albertí, uneix la paraula i la música i està inspirada en el clàssic rus i el seu mític sacrifici d’una adolescent obligada a ballar fins la mort per aconseguir la benevolència dels déus. D’aquesta manera, l’autora estableix un paral•lelisme entre el relat fictici i la realitat del joc virtual que, pren com a objectiu passar una sèrie de proves en les que el suïcidi és sinònim de guanyar. Segons Szpunberg, “el text és un soliloqui, una barreja de pensaments interiors en forma de monòleg i diàleg” que forma “l’espai mental d’una professora” que s’ha d’afrontar a la notícia que un dels seus alumnes està capficat en “el joc de la mort”. Albertí ha explicat que l’obra “genera una reflexió profunda sobre els sistemes educatius”, i que la música s’ha adaptat a la crisi del “personatge intern”. ‘La Consagració de la Primavera’, creada pel compositor rus Igor Stravinski (Oranienbaum, 1882 – Nova York, 1971) i duta a terme pel director musical Edmon Colomer, l’Orquestra Simfònica de l’ESMUC amb col•laboració d’Albertí, representa una de les peces més significatives del segle passat, ja que va canviar el ritme i el timbre de la música contemporània gràcies al seu ús particular.