Publicado 25/4/2019 14:04:06 +02:00CET

TMB inicia la recollida de mostres per detectar amiant en el metro a través dels filtres d'aire condicionat dels trens

Agencia Catalana de Noticias
ACN

S'obtindran 70 extraccions slides de vagons, túnels i vies i posteriorment es faran més de 130 anlisis d'aire

ACN

Barcelona.-TMB ha comenat aquesta setmana la recollida de mostres slides per determinar la presncia d'amiant al metro, i ho ha fet a través dels filtres d'aire condicionat dels trens. Aquest és el primer pas de la campanya de mostreig que l'empresa dur a terme aquest any per extreure més de 200 mostres susceptibles de contenir fibres daquest contaminant. En els propers dies els operaris de TMB extrauran materials dels filtres d'aire condicionat de cinc trens de cada línia convencional per enviar-les a un laboratori francs que les analitzar amb microscpia electrnica de transmissió (TEM). Els seguiran les mostres de pols de túnels i del balast de les vies, i un cop finalitzat l'extracció de materials slids, es monitoritzar l'aire de 70 punts diferents de la xarxa de metro, entre estacions, intercanviadors i túnels.

La campanya de presa de mostres d'aire i materials slids en zones d'accés públic de la xarxa de metro s'ha iniciat aquesta setmana simultniament a diferents tallers de les línies L1, L2, L3, L4, L5 i de la L11. En un total de 31 estacions s'extrauran materials, tant a les andanes com als accessos, i també en els trens que circulen per aquestes línies. S'ha comenat per l'anlisi dels filtres d'aire condicionat, en qu un operari extreu dels vagons els filtres bruts per agafar-ne una porció. "Els filtres es canvien una vegada al mes. S'extreu i l'higienista decideix quina és la mostra més representativa i talla un tros per dur-lo al laboratori acreditat", ha explicat el responsable del servei de Prevenció de TMB, Mario Rubio, en un dels punts on s'ha fet el mostreig, el taller de l'estació de Vall d'Hebron de la L3. Un cop extretes les 28 mostres de filtres d'aire del sistema de ventilació dels trens, es passar a fer-ne 42 de la pols dels túnels i de lestrat del balast. Es buscar el balast més antic, és a dir la grava que estigui més enfonsada a les vies ja que ser de més antiguitat, i per tant més susceptible de trobar el contaminant, ha explicat Rubio aquest dijous.Finalitzades les mostres slides, TMB iniciar la segona fase de la campanya, en qu analitzar l'aire de 138 punts diferents. S'haur de fer una licitació per contractar una nova empresa que desenvolupi aquesta tasca, ja que el sistema és més complex i són necessaris uns altres dispositius. En cada línia s'han escollit les estacions amb presncia coneguda de materials amb contingut d'amiant o bé on se n'hagin retirat, les que tenen més usuaris, les més antigues i que no s'hagin remodelat recentment. Les línies 9 i 10 s'han excls perqu la seva construcció és molt recent i l'empresa no hi coneix cap presncia d'amiant.Segons TMB, el mostreig busca completar els més de 280 mesuraments que ha realitzat l'empresa anteriorment, amb resultats sempre per sota dels valors de detecció pel que fa a contaminació per amiant. En canvi, els sindicats asseguren que la xifra d'afectats per l'amiant al metro és de 26 persones i un treballador en actiu ha denunciat patir una malaltia pulmonar a causa del contacte amb les fibres d'aquest material.