Publicat 07/10/2020 22:49

Temporada Alta s'estrena amb el periple emocional de 'Bouvetya'

Pla general d'un dels moments de l'obra 'Bouvetya'. Imatge cedida a l'ACN el 5 d'octubre de 2020 (Horitzontal)
Pla general d'un dels moments de l'obra 'Bouvetya'. Imatge cedida a l'ACN el 5 d'octubre de 2020 (Horitzontal) - David Ruano (Temporada Alta) (ACN)

La producció de Julio Manrique s'ha pogut seguir des del Teatre Municipal de Girona i a distncia

ACN

Girona.- El festival Temporada Alta ha inaugurat aquest dimecres la seva 29a edició amb la producció 'Bouvetya', dirigida per Julio Manrique. L'obra explica l'expedició d'un grup d'actors fins arribar a l'illa de Bouvetya, enmig de l'oce atlntic. Entremig relaten un conjunt de vivncies que pateixen els actors després de les conseqüncies d'una pandmia que no ha acabat de fer net en un remot 2026. La producció busca amb humor fer reflexionar al públic sobre la importncia de tot all intangible, com ara la cultura. Manrique ha destacat que es tracta d'un "homenatge" al sector, per no només als artistes, sinó als tcnics i tot l'equip que hi ha al darrera de totes les produccions i també al públic.

El teló del Teatre Municipal de Girona s'ha aixecat novament aquest dimecres amb 'Bouvetya', l'espectacle inaugural dirigit per Julio Manrique i escrit a vuit mans pel mateix Manrique conjuntament amb Cristina Genebat, Ivan Benet i Sergi Pompermayer. L'encrrec del festival va arribar en ple confinament i aix va portar als artistes a escriure sobre "la incertesa" del món cultural.L'inici de l'obra, per, mostra un teatre convertit en un búnquer en el que un grup d'actors prometen als espectadors que no estan fent res illegal i que es compleixen totes les mesures de seguretat. Mireia Aixal, Ivan Benet, Cristina Genebat, Xavi Ricart, Marc Rodríguez i Andrew Tarbet expliquen com ha canviat el món en el 2026, en qu encara no s'ha fet net de la pandmia i s'ha patit un segon confinament.A partir d'aquí comena el relat d'un conjunt de vivncies sobre el mal estat del sector cultural i els efectes del tancament dels teatres. Tot plegat empeny als sis intrprets a endinsar-se en una aventura cap a l'illa més remota del món, Bouvetya, situada enmig de l'oce Atlntic.El director del muntatge, Julio Manrique ha detallat que l'espectacle no deixa de ser "un grup d'actors explicant histries a uns espectadors". Per es tracta d'unes histries catastrofistes en qu el món cultural ha quedat tocat de mort després de patir "la crisi econmica del 2008, la de l'IVA al 21% i la del covid-19". Ho fan amb un toc d'humor i demostrant que no cal res més que uns actors narrant bones histries per transportar-te en aquesta realitat distpica.A banda de tres taules i alguns objectes quotidians a sobre d'elles, l'escenografia compta amb una pantalla gegant que ajuda a transportar els espectadors fins a Bouvetya. Per transporta als espectadors presencials i també als virtuals. De fet, l'espectacle inaugural del Temporada Alta es podia seguir des de casa. En diversos moments els actors interpellaven al públic de casa mirant directament a la cmera, introduint-los en el conjunt d'ancdotes viscudes fins arribar al punt més remot del planeta.El viatge fins a Bouvetya serveix perqu el conjunt d'actors descobreixin que el més important de la vida, a vegades, és all que és intangible, com ara la cultura o les emocions. Com es pot preservar l'art d'explicar histries? Doncs explicant-ne a la gent i aquesta és la finalitat de 'Bouvetya', convertir-se en un acte de "resistncia", tal com ha afirmat Manrique, davant d'un sector menystingut en una pandmia com l'actual.Un format híbrid per a un festival diferentLa possibilitat de veure l'espectacle inaugural del Temporada Alta al teatre o des de casa és el millor exemple que demostra la línia que seguir el festival aquest any. Per una banda hi ha la programació presencial i per l'altra, el contingut a distncia. Un conjunt de produccions que el mateix director del festival, Salvador Sunyer, ha volgut remarcar que ser una línia experimental per conixer nous tipus de creacions escniques. De fet, Sunyer ha garantit que la programació a distncia no est pensada com una retransmissió d'all que es faci als teatres, sinó que va un pas més enll i ofereix contingut exclusiu.De moment, les úniques retransmissions que es faran ser 'Bouvetya' i les diferents fases del X Torneig de Dramatúrgia. Més enll d'aquests dos espectacles, la programació est repleta de propostes originals com una udioguia per escoltar en un supermercat o una cita a cegues virtual entre un actor i un espectador.Sunyer ha destacat que aquestes propostes virtuals estan rebent molt bona acollida entre el públic. Per la seva banda, la programació presencial també est ha rebut molt bona acollida entre el públic. La mostra és que, segons Sunyer, "queden poques entrades" per a la majoria de funcions. De fet, el festival ja ha programat 24 passis extraordinaris dels previstos inicialment. Ara, per, no preveuen fer-ne gaires més, ja que logísticament és complicat programar-ne. Sunyer ha recordat que "desinfectar tot el teatre porta tres hores de feina". A aquesta tasca cal sumar-hi que les entrades i sortides son esglaonades i aix també implica més temps d'entrada i sortida.