La 'start-up' Eliport dissenya un robot d'entrega de paquets a domicili per "solucionar el problema de l'última milla"

Agencia Catalana de Noticias
ACN
Publicado 8/12/2018 8:03:32CET

L'empresa emergent llança una ronda de finançament d'un milió d'euros per poder posar a prova el sistema de lliurament en entorns reals a finals de 2019

ACN

Barcelona.-Robots autònoms amb forma de caixa que circulen pel carrer per lliurar paquets al domicili del comprador. És la proposta de la 'start-up' Eliport per "solucionar el problema de l'última milla" a les ciutats. L'empresa emergent, creada a Barcelona fa poc més d'un any, ha dissenyat un prototip de robot que podria fer els últims "tres o quatre quilòmetres" de les entregues del comerç electrònic, és a dir, el recorregut des d'espais logístics urbans fins a la porta de casa. Per ara, Eliport ha desenvolupat una primera versió del robot, que encara no funciona de forma autònoma, i ha llançat una ronda de finançament d'un milió d'euros per fer-ne la versió definitiva. El cofundador d'Eliport Patrick Synge ha explicat, en una entrevista amb l'ACN, que volen provar el sistema de lliurament en entorns reals a finals de 2019.

Segons ha afirmat Synge, l'aplicació de missatgeria Glovo i el proveïdor logístic Mission Box han mostrat interès en el projecte d'Eliport, ja que consideren que els podria resultar "interessant" utilitzar-lo en algunes situacions. De fet, Eliport preveu testar el sistema d'aquí a un any en col·laboració amb Mission Box. "Esperem poder col·laborar amb moltes empreses", ha dit Synge, que també apunta a companyies tradicionals del sector. El cofundador de la 'start-up' també confia a tancar la roda d'inversió iniciada fa dues setmanes en uns "dos o tres mesos".El robot d'Eliport té forma de caixa, de prop d'un metre d'alçada, i es desplaça amb rodes. Està ideat per recollir paquets i deixar-los a bústies dissenyades per rebre l'entrega, que s'haurien d'instal·lar a l'entrada dels edificis. El robot deixa el paquet automàticament al contenidor i, d'aquesta manera, el comprador no ha d'anar a recollir el paquet a punts físics ni tampoc ha d'estar present quan arriba el robot a entregar-lo. "No has d'estar a casa, ni estar disponible. Pots estar dormint, treballant o el que sigui. Mai tindràs una entrega fallida", ha afirmat Synge.La 'start-up' calcula que amb les mides actuals del robot, tres podran substituir un repartidor i cada autòmat podrà proveir unes cinquanta cases. El robot té una autonomia d'uns vint quilòmetres i la idea és que els recorri per la vorera a una velocitat de sis quilòmetres per hora. Synge pronostica que els robots repartidors seran "part de la solució" als problemes de col·lapse en la mobilitat urbana, de retards en l'entrega o de contaminació que planteja la logística d'última milla i conviuran amb drons, repartidors humans i furgonetes autònomes, entre d'altres. Variants de la solució dissenyada per Eliport "ja existeixen als Estats Units i a algunes capitals d'Europa", segons explica Synge. "El que volem és que en dotze mesos estigui funcionant a Espanya i d'aquí a dos anys i mig tenir una flota d'uns 100 robots", ha afirmat el cofundador de l'empresa emergent. Tanmateix, Synge creu que el sistema de lliurament no es podrà implementar al centre de Barcelona fins d'aquí a uns "cinc o deu anys". La 'start-up' confia que canvis en la mobilitat a les ciutats del futur, amb menys espai per als cotxes i més àrees per altres sistemes de transport, puguin facilitar la circulació de robots de transport de mercaderies i signifiqui la consolidació del seu model de lliurament. Inversió d'un milió d'eurosSynge ha explicat que amb el milió d'euros que esperen recaptar amb la ronda de finançament pretenen contractar un equip d'entre deu i quinze persones per desenvolupar una versió del robot que sigui totalment autònoma. El prototip actual, que van acabar a Barcelona fa unes setmanes, es controla amb un comandament a distància, ja que encara no han desenvolupat el 'software' perquè pugui moure's sol. Amb un equip d'experts en robòtica, volen equipar el robot amb "sensors que reaccionen a la gent", "mapes per orientar-se", "sistemes de satèl·lit" i "càmeres", entre d'altres. Per ara, la 'start-up' la componen els dos fundadors, Patrick Synge, d'origen anglès, i Dmitry Skorinko, d'origen rus, extreballadors de les 'start-up' Degustabox i Glovo, que es van conèixer a Barcelona. Si aconseguissin ampliar l'equip, Eliport creu que el robot podria estar funcionant a entorns reals de l'estat espanyol a finals de 2019 i de cara al 2021 també a altres parts del món amb una flota d'un centenar de robots. Un dels mercats que es fixen com a prioritari, més enllà de l'espanyol, és el nord-americà. Les primeres proves es farien en entorns urbans "tranquils" amb cases individuals per la dificultat que el robot circuli per una ciutat i d'instal·lar el tipus de bústia necessària a blocs de pisos.

Contador
L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2018 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.