Actualizado 24/01/2015 04:36

Sitges acull per primera vegada l'obra completa del pintor surrealista Bruno

Agencia Catalana de Noticias
ACN

L'exposició, amb quadres cedits bàsicament per la família, obre portes aquest divendres i fins a l'1 de març

Sitges (ACN).-

Sitges acull per primera vegada l'obra completa del pintor local Francesc Ferret Farreras, Bruno, conegut per l'estil surrealista i imaginari que plasmava als seus dibuixos i pintures. L'exposició, que es podrà veure a l'Edifici Miramar, obre les portes aquest divendres i fins a l'1 de març. Més d'un centenar de quadres, cedits bàsicament per la família i sota el títol "Jo sóc Bruno, surrealista", il·lustren les etapes que l'artista va desenvolupar al llarg de la seva trajectòria, amb unes obres inicials a Sitges, una segona època a Suècia i una etapa final de retorn a casa. El recorregut inclou, de forma inèdita, tres quadres que tenia a mig treballar quan va morir, l'any 2000.Les grans esferes misterioses identifiquen bona part de les obres, que guanyen color com més avança la seva experiència, com a reflex de la seva evolució personal i professional.

L'inici i final de l'exposició els marquen dues grans composicions d'homenatge a Bruno: esferes vermelles gegants (recordant el seu imaginar), bicicletes antigues (el seu mitjà de transport predilecte) i diversos cavallets i eines de treball. Segons Joan Pi, comissari de la mostra, la intenció és que "només entrar a la primera sala, la gent s'endinsi al món de Bruno". "Volem que quan la gent entri, estigui totalment receptiva" a tot el que es trobarà, apunta. El muntatge inicial dóna peu a un recorregut cronològic on destaca especialment el tram inicial de la seva carrera, entre els anys 1948 i 1962. "És l'etapa menys coneguda pels sitgetants", remarca Pi.

A partir d'aquí, es pot veure una segona fase de la trajectòria del pintor, amb obres més atrevides, pintar sobretot des de Suècia, on hi va viure una llarga temporada. Aquesta etapa, però, li va valdre moltes crítiques negatives. Joan Pi reconeix el van acusar de replicar altres grans artistes, com Salvador Dalí. El rebuig del gremi, però, el va fer ressorgir com artista. Pi assegura que això el va fer re descobrir-se i treure el millor de si mateix amb una última etapa "amb molta més intensitat del color". La majoria de les obres són cedides per la família, tot i que també n'hi ha que pertanyen a altres sitgetans.

Grans esferes com a símbol d'identitat

Les esferes gegants es repeteixen sistemàticament en bona part de les obres de l'exposició. A parer del comissari, signifiquen "pors, desitjos i anhels", com si fossin grans "globus de memòries que estan flotant al cervell". Aquest gran símbol apareix també a un dels tres quadres finals de la mostra, que Bruno mai va arribar a enllestir i que ara s'exposen en públic per primer cop. Aquesta vegada, però, les esferes estan tapades per grans llençols, "com qui marxa de casa una llarga temporada i tapa tots els mobles per a què no es facin malbé", apunta Pi.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés