Publicado 05/06/2019 13:24CET

El Síndic veu les mesures contra la contaminació a Barcelona ''insuficients'' per respondre a ''l'emergncia climtica''

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Rafael Ribó torna a proposar restringir el trnsit les zones més contaminades i aposta per un peatge en altres

ACN

Barcelona.-Pel Síndic de Greuges, les mesures actuals de restricció del trnsit en dies puntuals per a determinats vehicles i les restriccions que entraran en vigor el gener de l'any vinent a Barcelona són 'un pas endavant' per no són suficients per respondre a 'l'emergncia climtica' que ha declarat el Govern. En el Dia Mundial del Medi Ambient, Ribó ha presentat al Parlament l'informe 'La qualitat de l'aire a Catalunya', un recull de propostes entre les quals destaca la restricció al trnsit de les zones més contaminades a la ciutat de Barcelona per també a la resta de l'rea metropolitana o la imposició d'un peatge per accedir a determinades rees. Per Ribó, la mobilitat encara est regida pel vehicle privat i per aix reclama una T-Mobilitat i una millora de la xarxa de transport públic.

Per Ribó, ni l'estat espanyol ni Catalunya han entrat 'a fons' a les qüestions que envolten 'l'emergncia climtica, 'més enll de les grans declaracions'. Pel Síndic, 'anem endarrerits' i tot i considerar 'positiva' la declaració, considera que cal omplir-la de continguts. Per aix, ha elaborat una llista de recomanacions per a qu les administracions impulsin mesures més efectives per lluitar contra la contaminació de l'aire. Ha recordat, en aquest sentit, que la Comissió Europea ha amonestat l'estat espanyol els darrers anys per haver superat, per exemple, límits de dixid de nitrogen en algunes aglomeracions, o ha advertit que en ciutats com Madrid o Barcelona, el 2017, es van superar constantment els nivells de contaminació atmosfrica. Per aix, Ribó proposa enfortir les restriccions de circulació de vehicles en els casos d'episodis d'alta contaminació, que entén que són 'reaccions puntuals' i fer-ho amb un carcter 'permanent'. També demana crear un peatge per circular per determinades zones i ha recordat que és una mesura que funciona en molts indrets del planeta. Creu que 'a casa nostra' també pot funcionar, sempre que es dugui a terme amb dileg amb tots els agents del sector. Ribó ha demanat 'mimar' el transport públic, millorant-ne la xarxa i posant en funcionament la T-Mobilitat, un títol que ha de permetre adaptar el pagament a la mobilitat del transport de cada persona, i per tant, facilitar la tarifació social també en aquest mbit. Ribó també demana que la zonificació del transport públic no es faci en base a plaa Sant Jaume. Per potenciar l'ús de transport pública, el Síndic demana impulsar els 'parkride' a l'rea metropolitana prop d'estacions de tren o de ferrocarrils, per limitar l'accés del vehicle privat a les grans ciutats. Pel que fa al transport privat, Ribó també demana promoure de manera 'decidida' accions per fomentar l'ús del vehicle elctric, amb la creació d'una xarxa suficient de punts de recrrega a la ciutat, i amb ajuts per a la compra i la substitució de vehicles convencionals. Ribó s'ha mostrat confiat que el futur alcalde d la ciutat de Barcelona entomar 'amb fora' aquest tema i li ha demanat solucions 'imaginatives i reals'. Ribó també ha reclamat una millor informació sobre la qualitat de l'aire i també la informació proporcionada que integri immissions i emissions. Contaminació odoríferaL'informe del Síndic també recorda que la normativa reguladora en matria de contaminació odorífera 'continua pendent' després de l'esborrany de l'avantprojecte de llei contra la contaminació odorífera, elaborat el 2005, i la resolució del desembre de 2016 que instava a incloure regulacions específiques per combatre el s problemes d'olors en el marc de la futura llei de qualitat ambiental.

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2021 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés