Publicado 22/09/2020 08:45

El SEM activa el vol nocturn a l'Hospital Josep Trueta de Girona

Pla general de l'helicpter medicalitzat del SEM a l'heliport de l'Hospital Josep Trueta de Girona. Imatge del setembre del 2020. (horitzontal)
Pla general de l'helicpter medicalitzat del SEM a l'heliport de l'Hospital Josep Trueta de Girona. Imatge del setembre del 2020. (horitzontal) - Cedida pel Departament de Salut (ACN)

El 50% dels trasllats que ara es fan en ambulncia passaran a fer-se amb helicpter medicalitzat

ACN

Girona.-El Servei d'Emergncies Mdiques (SEM) ha comenat a operar en vol nocturn a l'heliport de l'Hospital Universitari de Girona Doctor Josep Trueta. D'aquesta manera es donar cobertura a la població del territori amb referncia aquest centre hospitalari, unes 740.000 persones. Aquest servei s'activar quan sigui necessari un trasllat interhospitalari en horari nocturn, entre el Trueta i algun dels centes de l'rea metropolitana de Barcelona. Es preveu que el 50% d'aquests trasllats que actualment es fan en ambulncia es facin mitjanant aquest helicpter medicalitzat. Amb aquesta previsió, l'heliport del Trueta passaria a ser un dels més actius de vol nocturn en tot el territori catal, segons ha informat el Departament de Salut.

Per tal de facilitar l'aterratge i l'enlairament per poder operar per la nit com a recurs HEMS (Helicopter Emergency Medical Service) i donar un servei les 24 hores, el Trueta ha fet obres de millora de l'helisuperfície així com treballs d'abalisament i illuminació de la installació, que s'ha convertit en una helisuperfície de primer nivell. També s'han ampliat amb dos helistops més, que permeten que en determinats moments hi pugui haver fins a tres helicpters alhora. Grcies a aquestes millores, aquest centre acull de manera fixe l'helicpter de comandament dels Bombers durant l'estiu i puntualment també durant l'hivern.El vol nocturn estar habilitat entre les 20.00 hores i les 8.00 hores de l'endem tots els dies de l'any. El servei permetr el trasllat de pacients que, per la seva complexitat o per necessitats del servei, han de ser derivats a altres centres hospitalaris i que també tenen una helisuperfície en horari nocturn. A més, suposar major rapidesa en els casos de major urgncia i s'alliberaran així recursos terrestres. Vol peditricLa posada en marxa del vol nocturn implica també la incorporació d'equips d'alta especialització mdica, com l'helicpter neonatolgic-peditric medicalitzat. Aquest recurs actua durant 16 hores diries, des de les 7.00 fins a les 23.00 hores. L'increment de les hores de cobertura aria suposa la incorporació d'un segon equip assistencial integrat per pediatres i infermers provinents de l'Hospital Parc Taulí de Sabadell (Valls Occidental), que se suma al que est operatiu al Sant Pau de Barcelona. Aix permet, per exemple, que si un nounat prematur requereix ser traslladat de la Unitat de Neonatologia del Trueta a una unitat de Barcelona, ara es podr fer en una quarta part del temps que costaria en una ambulncia terrestre. D'altra banda, ha entrat també en funcionament la primera cpsula d'allament per traslladar en helicpters pacients crítics contagiats amb malalties altament infeccioses, com la covid-19. Catalunya s'ha convertit en la primera comunitat de l'Estat que ha desenvolupat un protocol per realitzar el trasllat segur d'aquests pacients en helicpter. La cpsula Isoark N36-7 evita la propagació del patogen durant el trasllat i redueix notablement la possibilitat d'infecció per part del personal sanitari, operatiu i aeronutic implicat. A més, permet reduir el temps de trasllat interhospitalari daquest tipus de pacients, que fins ara només es podia fer mitjanant les unitats de suport vital avanat (SVA) terrestres del SEM. Amb la posada en marxa del servei, lHospital Universitari Josep Trueta safegeix a altres helisuperfícies 24 hores ja disponibles com són les de lHospital Sant Joan de Déu, lHospital Bellvitge, lHospital de Sant Pau, lHospital Vall dHebron, lHospital Parc Taulí, lHospital dIgualada, lHospital de Reus, el Parc de Bombers de Lleida, lHospital Verge de la Cinta de Tortosa, lHospital de la Cerdanya i lHeliport de Vielha.Daquí a finals dany, est previst que entrin en funcionament les helisuperfícies de Tremp, la de lHospital Joan XXIII a Tarragona, la de laeroport de la Seu dUrgell i la de lHospital Nostra Senyora de Meritxell a Andorra. Un cop operatives, augmentaran els serveis nocturns i les unitats de Suport Vital Avanat (SVA) territorials que podran estar més disponibles en els respectius territoris.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés