Publicado 1/4/2019 14:18:39 +02:00CET

La Sala Atrium evidencia "l'absurditat" de la guerra amb la mirada innocent de 'Khlid, l'heroi cosmolgic'

Agencia Catalana de Noticias
ACN

La dramaturga Helena Grcia narra l'esfor d'una nena siriana per transformar en mgia un món que veu illgic

ACN

Barcelona.-La Sala Atrium aposta per una obra amb contingut social per a les dues primeres setmanes d'abril, 'Khlid, l'heroi cosmolgic', amb direcció i text de la dramaturga Helena Grcia. La sala, recent guardonada pels Premis de la Crítica d'Arts Escniques per introduir perspectiva de gnere a la programació, portar a escena, des d'aquest dimecres i fins el 14 d'abril, el moment en qu la innocncia d'un infant es trenca. Les actrius Aina Balasch i Adriana de Montserrat interpreten la part racional i l'emocional de Khlid, una nena de cinc anys a qui li cau una bomba durant la guerra de Síria per ella es pensa que el té a sobre és la lluna. La mirada de la nena fa qüestionar el comportament "absurd" de l'ésser hum. El projecte va néixer fa tres anys a l'escola d'art superior dramtic Elia, i ara fa el salt a una sala professional.

La idea va sorgir quan la dramaturga Helena Grcia va veure un vídeo d'un nen siri a qui treien de sota les runes. "Com podr ser nen després d'aquesta tragdia? Aquell estat de 'shock' em va arribar a mi", ha explicat en la presentació de l'obra aquest dilluns la seva directora, Helena Grcia, sobre l'origen del text. I si bé al principi volia escriure una obra sobre la guerra de Síria o els conflictes bllics en si, quan va endinsar-se en el tema va tenir la sensació de no ser prou "honesta". "No ho estem vivint i no ens podem posar en la seva pell. No ho podem traslladar al teatre d'una manera real", ha assegurat la dramaturga. El conflicte, doncs, va ser només el punt de partida del que ha acabat sent un conte des de la visió d'una nena que lluita des de la seva innocncia per no veure la realitat que l'envolta. La directora, juntament amb les dues actrius que interpreten el personatge de Khlid, van fer un exercici d'introspecció per identificar els moments de la seva prpia vida que els han fet ser "una mica menys nenes". Per tant, si bé el context és Síria l'any 2017, la situació es pot extrapolar a qualsevol conflicte i infant que veu perillar la seva innocncia. I és que l'escenografia no són els carrers de la ciutat siriana, sinó la lluna. "El que passa al seu voltant no té lgica, i ho trasllada en el seu mon mgic", ha explicat Grcia sobre el moment en qu la nena es conven que el que li ha caigut a sobre és la lluna, no una bomba. En una sala plena de sorra blanca, com cendres, per a Khlid l'exili és un només una excursió. "Va rebent bufetades de realitat. Per s'inventa una histria, i se'n va volant amb aix", exemplifica l'actriu Adriana de Montserrat. "És una lluita constant entre la realitat i la fantasia", afegeix. Carregada de contingut potic per amb crrega social, el nom de Khlid, que és de nen, exemplifica la lluita contra una identitat i uns rols que imposa la societat i que la nena tampoc entén. Khlid, que vol dir "etern", vol ser astronauta per no pot ser-ho perqu és nena. "El personatge lluita per ser etern i ser un heroi, no herona. Perqu els herois només poden ser homes", explica Grcia sobre les diferents capes de l'obra. La directora interpreta música en directe amb un piano, improvisant en cada una de les deu funcions.Una de les principals dificultats del procés ha estat "infantilitzar" el personatge sense caure en la simple imitació de la veu. És el text, el moviment, i l'esfor de les actrius per recuperar la "nena de cinc anys" que tenen dins, el que aporta la mirada innocent que transmet l'espectacle. L'obra, que va representar-se en quatre funcions a l'escola Elia i ho ha fet en casos puntuals a centres cívics, fa el salt a la Sala Atrium com un pas més del teatre barceloní per apostar pel talent jove i femení.