Publicado 25/09/2019 18:12

Rodalies, TMB, FGC i Tram s'uneixen contra el vandalisme dels grafiters al transport ferroviari

Agencia Catalana de Noticias
Agencia Catalana de Noticias - ACN

Pretenen conscienciar als usuaris i als joves que als 15 MEUR que costen netejar les pintades cal sumar-hi les molsties i retards en els trajectes

ACN

Barcelona.-Els quatre principals operadors ferroviaris de Barcelona (Rodalies, FGC, TMB i Tram) han engegat una campanya de sensibilització contra el vandalisme a les seves installacions i vagons que pretén conscienciar la població, i principalment els joves que es puguin veure temptats de pintar transports públics, del gran cost que té la neteja d'aquests atacs, per també dels perjudicis als usuaris pel que fa a molsties, retards i reducció del servei. A més, també es vol fer front penalment al "salt qualitatiu" que han fet alguns d'aquests grafiters, que s'enfronten violentament als treballadors dels transports. Els gairebé 15 milions d'euros de cost suposen 1,5 milions de targetes T-10 d'una zona, o la meitat de l'increment tarifari anual segons l'IPC.

Segons els clculs de l'ATM, les pintades als vagons i estacions ferroviries van costar uns 14,4 milions d'euros el 2018 als quatre operadors: 10 milions a Rodalies, 4 a TMB, 300.000 euros a FGC i uns 100.000 al Tram. Les incursions vandliques van suposar un total de 2.905 afectacions a trens i la superfície afectada va ser de 130.000 metres quadrats, com 130 piscines olímpiques. En concret, el Metro va patir el 2017 un total de 531 actes vandlics, 556 el 2018, afectant prop de 37.000 metres quadrats, i 306 aquest 2019, 32 dels quals en trens en servei. Rodalies ha tingut una afectació aquest 2019 d'uns 4,5 milions d'euros, xifra que ja té en compte l'increment del 100% que es pateix a l'estiu, per que est per sota de les xifres del 2018, tot i que cal sumar-hi els 2 milions d'euros d'increment en seguretat. TMB va posar el 2018 un total de 66 denúncies penals, i Renfe n'ha posat 1.500, comptant les administratives, fins el 31 d'agost d'aquest 2019.L'espot es publicitar, des de l'1 d'octubre i fins a finals d'any, per televisió, diaris digitals, Twitter, Facebook, Instagram, Spotify, rdios i a les prpies estacions i vagons dels operadors de transport.També es repartiran fulletons on es pot veure la foto d'una persona que amaga el rostre sota una caputxa i a sobre s'hi pot llegir el lema 'No respecten, no són artistes, no donen la cara. És vandalisme, és inacceptable'. A l'altre costat es pot llegir que 'Els actes vandlics al transport públic tenen un cost molt alt' i recorda els 15 milions d'euros anuals de cost i els més de tres milions de persones afectades per alteracions del servei.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés