Publicado 15/05/2019 19:19

La relació simbitica d'arbres amb fongs i bacteris, clau pel futur dels boscos

Agencia Catalana de Noticias
ACN

La UdL participa en una recerca global que s'acaba de publicar en portada a la revista 'Nature'

ACN

Lleida.-La disminució de determinats fongs per l'escalfament global podria reduir un 10% l'abundncia d'arbres que tenen simbiosi ectomicorrízca, la qual cosa pot agreujar encara més el canvi climtic. Així ho afirma una recerca mundial, que s'acaba de publicar i ocupa la portada del darrer número de la revista 'Nature', en la que ha participat l'investigador de la Universitat de Lleida (UdL) i el Centre de Cincia i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC) Sergio de Miguel. Encapalat per les universitats nord-americanes d'Stanford i Purdue, amb l'ETH de Zuric, a Sussa, l'estudi ha comptat amb un equip de més de 200 científics per elaborar el primer mapa global de les simbiosis dels arbres.

Segons s'informa en un comunicat de premsa enviat des de la UdL, el punt de partida de l'estudi liderat per experts d'onze universitats i centres de recerca d'Estats Units, Regne Unit, Xina, Austrlia, Pasos Baixos, Itlia, Frana i Espanya és que alguns fongs estenen la capacitat de l'arbre per arribar a l'aigua i els nutrients mentre aquest els proporciona carboni per a la seva supervivncia. De fet, aquests fongs l'emmagatzemen al sl i, per tant, la seva disminució podria augmentar el carboni de l'atmosfera.Els investigadors han analitzat la distribució global d'aquestes relacions simbitiques utilitzant la base de dades del consorci Global Forest Biodiversity Initiative (GFBI), que té el seu 'hub' central a la UdL, on es centralitzen i gestionen les dades. La recerca contempla més d'1,1 milions de parcelles d'inventari forestal i 28.000 espcies d'arbres de més de 70 pasos, així com els tres tipus de relacions simbitiques més freqüents, amb fongs micorízics arbusculars, fongs ectomicorrízics i bacteris fixadors de nitrogen.Amb les dades del GFBI i la informació sobre quins fongs o bacteris simbitics s'associen més sovint amb diferents espcies d'arbres, un algorisme calcula el grau en qu diferents variables com el clima, la química del sl, la vegetació i la topografia semblen influir en la prevalena de cada simbiosi. Així han descobert que els bacteris fixadors de nitrogen probablement estan limitats per la temperatura i la química del sl, mentre que els dos tipus de fongs estan molt influenciats per variables que afecten les taxes de descomposició, com la temperatura i la humitat.'Aquest primer mapa global de relacions simbitiques és clau per entendre com els boscos canvien i el paper que juga el clima en aquests canvis', afirma de Miguel. El grup ha utilitzat el seu mapa per predir com les simbiosis podrien canviar el 2070 si les emissions de carboni continuen als nivells actuals: una reducció del 10% en l'abundncia d'arbres amb simbiosi ectomicorrízica, la qual contribueix molt significativament a l'emmagatzematge de carboni als sls forestals de les zones temperades i fredes del planeta.Tot i que la investigació ha donat suport a la hiptesi del botnic David Read trobar fongs micorízics arbusculars en boscos més clids i ectomicorrízics en boscos més freds - les transicions entre biomes d'un tipus simbitics a un altre han resultat molt més brusques del que s'esperava, basant-se en els canvis graduals de variables que afecten la descomposició. Aix planteja una altra hiptesi, segons els investigadors, que els fongs ectomicorrízics contribueixen a modificar les condicions ambientals locals on es troben per reduir les taxes de descomposició, que és el procés principal pel qual els nutrients del sl passen a ser disponibles per les plantes.Els signants de la recerca posaran les dades del mapa en accés gratut, amb l'esperana d'ajudar a altres científics a incloure els simbionts d'arbres en el seu treball. En el futur, els investigadors pretenen ampliar el seu treball més enll dels boscos i seguir intentant entendre com el canvi climtic afecta els ecosistemes.