Lamenten que el sistema de gestió sigui l'escull principal hores abans del ple sobre l'assumpte
ACN
Barcelona.-La Plataforma pel Transport Públic (PTP) s'ha adreat per carta als 24 regidors de l'Ajuntament de Barcelona favorables a la unió del tramvia a la Diagonal perqu desencallin la interconnexió, projecte aturat per les discrepncies dels diferents grups en el model de gestió del sistema. L'entitat recorda que el de Barcelona és "l'únic 'tramvia interruptus' d'Europa des de fa més de 15 anys", i subratllen que, un cop feta l'obra, a la concessió privada que actualment s'encarrega del tramvia només li quedarien nou anys de gestió. A més, afirma que el contracte de la concessionria estableix una subvenció que minva si augmenten els usuaris. Per tant, afirmen que l'increment que comportaria la unió del tramvia suposaria més ingressos per a TMB per no per a l'empresa privada.
Tot plegat, hores abans del ple de l'Ajuntament de Barcelona que ha de tornar a debatre la qüestió de la unió del tramvia, una obra que PTP considera "absolutament necessria" per incrementar "la capacitat, la rapidesa i la connectivitat" del transport públic a la Diagonal.La plataforma també recorda als 24 regidors favorables a la unió del tramvia, de BEC, ERC, PSC, CUP i no adscrits, el "gran consens social" sobre el tramvia, a banda del tcnic i institucional, el transport públic "amb millor nota" a l'Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner "any rere any".És per aix que PTP lamenta que el tramvia s'hagi convertit en objecte de "tota mena de tacticismes partidistes" que "passen per alt" una lluita social "intensa" i uns arguments tcnics "slids". Per exemple, critica que "un mateix partit" voti al Parlament i als municipis metropolitans a favor de la unió del tramvia, i en contra al plenari municipal de Barcelona.Sobre la gestió del tramvia, objecte de discrepncia entre els regidors favorables a la interconnexió, PTP alerta que revertir la concessió privada abans del seu venciment legal el 2032 implicaria un rescat o expropiació que "faria perdre centenars de milions d'euros" a l'administració.A més, lamenta que s'hagi difós "tota mena de rumors i inexactituds per fer creure" que hi ha voluntat d'enriquir les empreses privades que construiran la interconnexió i que gestionaran el tramvia mentre duri la concessió.També afirma que la interconnexió, "amb només un 10% de xarxa addicional", permetr "doblar" els passatgers. Aix es traduiria, subratlla PTP, en una duplicació d'ingressos a l'ATM "per no a l'operador privat", que "percep una subvenció decreixent amb la demanda".Finalment, sobre el finanament de l'obra, PTP recorda que la proposta municipal consisteix en un préstec de 88 milions d'euros a la Generalitat que retornaria posteriorment. L'Ajuntament executaria la reforma urbana de la Diagonal per 64 milions. La inversió restant no implicaria l'Ajuntament, sinó l'ATM, assegura l'entitat a la carta adreada als regidors.