Publicado 5/4/2019 14:48:55 +02:00CET

Prop de 2.000 estudiants d'ESO experimenten amb la cincia a l'Estadi Olímpic

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Els participants posen en prctica continguts curriculars amb una quinzena de proves dissenyades per alumnes de la Universitat Politnica de Catalunya

ACN

Barcelona.-Prop de 2.000 estudiants de 2n i 3r d'ESO de 23 escoles diferents han participat aquest divendres en una nova edició de Visions- STEAM Anella, una jornada que vol apropar la cincia als estudiants més joves amb proves i activitats que facin atractives les assignatures més 'feixugues' del currículum escolar. Un laberint de lser, un taller de propulsió de coets, la planificació d'un viatge a mart o un concert científic són alguns exemples de les proves que, dissenyades per estudiants de la Universitat Politcnica de Catalunya (UPC) han omplert l'estadi per 'treure' fora de l'aula el contingut dels llibres de text i fer-los 'gegants', tal com ho explica el director de Cincies 360, Arturo Paz.

Paz ha recalcat que és una manera de 'donar la volta' a aquestes assignatures que sovint costen més, i fer-les encara més 'enriquidores'. Per aix, el projecte no vol parlar de física, química o tecnologia, sinó que parla de cervell, matria, energia o art, per 'anar més enll'. Per Paz, l'important és que cincia i art 'estiguin de la m' i explicar als alumnes la relació entre tot el seu entorn amb la cincia i la tecnologia per despertar-los aquestes vocacions científiques. Una de les alumnes de la UPC que ha participat en el disseny d'aquestes proves, Mar Porcar, creu que hi ha cal 'conscienciar' als joves que tot el qu tenen al voltant, com per exemple el mbil o el metro, és tecnologia o enginyeria, i veu positiu que es preguntin com s'ha fet i com s'hi ha arribat. A la vegada, Porcar creu que és important mostrar referents femenins a la cincia per a qu les noies tinguin més inters en estudiar aquestes matries. 'Omplim una ampolla i amb aire, l'impulsem i surt volant'. Així, per exemple, en Marcos i en Juanmi, han explicat com practicaven el llanament de coets, que per Luis Carlos Pardo, pro0fessor de la UPC, ha explicat com que per entendre la tercera llei de Newton, 'el millor és fer-ho amb un coet que surt disparat set metres'. Les activitats són diverses, de tots els mbits i per a tots els gustos. En un dels grups es planificava un viatge a Mart i per exemple, es posava sobre la taula les possibilitats que ofereix la impressió en 3D a l'hora de fer recanvis de peces d'una nau espacial. També es tractaven altres materials i diferents reaccions. Per exemple, la Meritxell ha aprs que el nitrogen és un material 'superconductor' que fa que el metall 'leviti'. Un dels experiments amb més demanda ha estat sens dubte, el laberint lser on els alumnes es posaven a la pell d'una operació policial i havien de recollir una pregunta evitant travessar els rajos lser que, en cas d'incomplir-se, deixaven anar un senyal sonor.