Actualitzat 17/02/2016 14:26

'La piedra oscura' retrata Rafael Rodríguez Rapún, company de Lorca, amb el rerefons de la Guerra Civil

Agencia Catalana de Noticias
ACN

L'obra d'Alberto Conejero s'estrena aquest dimecres al Lliure de Gràcia i estarà en cartell fins al 28 de febrer

ACN

Barcelona.-El Teatre Lliure de Gràcia estrena aquest dimecres 'La piedra oscura', escrita per Alberto Conejero i dirigida per Pablo Messiez, una obra que està inspirada en la vida de Rafael Rodríguez Rapún, un estudiant d'Enginyeria de Mines, secretari de La Barraca i company de Federico García Lorca durant els últims anys de la seva vida. Conejero ha apuntat que a l'obra s'ha permès llicències històriques que mouen la realitat cap a una altra banda, però que l'han portat a pensar i escriure sobre "la veritat de Rafael". El muntatge també té com a rerefons la Guerra Civil i la memòria històrica i la necessitat, com ha apuntat Conejero, de construir un relat comú. Els dos actors Daniel Grao (Rafael) i Nacho Sánchez (Sebastián) han estat nominats als Premis de la Unió d'Actors i Actrius 2016 per aquest espectacle.

L'obra se situa en l'habitació d'un hospital militar prop de Santander; dos homes que no es coneixen i que estan obligats a compartir les hores terribles d'un compte enrere que potser s'acabarà a la matinada amb la mort d'un dels dos. Un nom anirà recent al llarg de la seva conversa i és el de Federico Garcia Lorca. Messiez ha indicat que a l'obra es veuen els últims moments de la vida de Raspún i que el seu interès estava posat en la relació entre els dos personatges, que en un primer moment sembla antagònica. "Es volia aconseguir que el públic fos testimoni d'una trobada real i que davant l'horror un ha de deixar anar certeses i descobrir qui és". Ha declarat que el treball no va estar centrat en la reconstrucció històrica o en el treball d'investigació, sinó treballar amb els actors per generar una cosa semblant una trobada.Conejero va decidir escriure aquesta obra a partir del seu "amor infinit" cap a Federico Garcia Lorca. Ha apuntat que es va introduir a la figura de Rodríguez Rapún, de qui creia que s'havia donat poca importància en les biografies sobre Lorca. Algú, ha indicat, que havia compartit molts anys amb Federico i no nomes la vida sentimental, sinó el gran viatge que va ser La Barraca i que va tenir un final tan desgraciat. "L'absència del relat sobre Rafael és el que em va convocar a escriure i interrogar-me qui havia estat ell, més enllà dels clixés que circulen en algunes biografies". Per tirar-ho endavant va comptar amb l'ajuda de la família de Rodríguez Rapún.L'autor ha admès que se sent molt responsable de portar a escena a Rafael Rodríguez Rapún. Ha apuntat que l'obra té llicències històriques que mouen la realitat cap a una altra banda, com per exemple la mort del protagonista, però tot això l'ha portat a pensar sobre "la veritat de Rafael". "Estic agraït a la família per permetre'm les llicències d'un dramaturg per parlar d'aquesta veritat", ha declarat. L'escriptor ha reconegut que quan escrivia la darrera escena de 'La piedra oscura' se'n va adonar que una cosa important s'havia mogut en ell i que "pagava un deute amb Lorca i amb tots aquells que han quedat al marge dels grans relats de la història".El director del muntatge creu que la funció ha arribat a tanta gent perquè "posa el dit a la llaga al contrasentit" de la vida. "De què tracta la vida, d'estar aquí i res més? Hi ha una cosa que ens toca a tots perquè alguna vegada ens hem preguntat de què va això de viure". Messiez també ha assenyalat que és molt potent 'La piedra oscura' perquè és "teatre pur", a més de tocar components de la memòria història i l'absència de Federico Garcia Lorca que està molt present a la funció. L'obra al cap i a la fi té com a rerefons la Guerra Civil. En aquest sentit, Conejero ha considerat que actualment s'està molt sobrat de discurs, però falta molt relat sobre temes fonamentals. "'La piedra oscura'", ha dit, "parla de la diferència entre el discurs buit i el relat". 'La piedra oscura' va ser un encàrrec d'escriptura del I Programa de Desarrollo de Dramaturgias Actuales de l'INAEM i va ser publicada a la pàgina web de la Muestra de Teatro Español de Autores Contemporáneos.