Publicado 17/4/2019 6:16:04 +02:00CET

La Perla 29 "aixeca" una comdia "esbojarrada" a partir de la novella 'Un, ningú i cent mil' de Luigi Pirandello

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Ferran Utzet adapta el text filosfic del Premi Nobel de Literatura amb una mirada "gamberra" sobre la identitat que ens atribueixen els altres

ACN

Barcelona.-La novella 'Un, ningú i cent mil' del Premi Nobel de Literatura Luigi Pirandello és la base, i dona el nom, a la nova producció de La Perla 29, amb Ferran Utzet al capdavant d'una comdia "esbojarrada" que amaga reflexions profundes sobre la identitat. La Biblioteca de Catalunya acollir del 26 d'abril al 19 de maig un espectacle de petit format per "ambiciós" que protagonitzen Marc Rodríguez i Laura Aubert. A partir d'una obra de reflexió, Utzet est "aixecant" el text amb els actors permetent-se un "gamberrisme important" i una "falta de solemnitat" alhora de tractar temes com la manera com ens veuen els altres. "Té aquesta mirada lúcida, profunda, i alhora humorística sobre si som alguna cosa més enll del que som pels altres", ha dit a l'ACN Utzet durant l'últim assaig a la seu de La Perla 29 abans de traslladar-se cap al teatre.

El projecte va néixer durant la primera edició del festival Escenes de Filosofia i Teatre que va organitzar La Perla juntament amb la revista 'La maleta de Portbou', en qu Utzet va escenificar el primer capítol de l'obra de Pirandello, escrita l'any 1926. A partir d'aquell esquetx teatral, la companyia va apostar per dur la novella en escena en la seva totalitat. Un text que només arrencar, ja presenta el conflicte que pateix el protagonista, Vitangelo Moscarda: la seva dona li diu que té el nas tort. Una "tragdia" de la qual Moscarda no se n'havia adonat, cosa que el deixa molt trasbalsat, i a partir de la qual comena l'"odissea per saber qui és". "Es fa una pregunta molt senzilla: 'Si he estat tants anys sense adonar-me que tenia el nas tort, per tothom el veia, quina personalitat m'atribueixen els altres? Deu ser diferent que la que jo m'atribueixo'", explica Utzet. Pirandello va guanyar el Nobel de Literatura vuit anys després d'escriure la novella, que segons assegura Utzet, representa el seu testament literari. "És l'obra que condensava les seves obsessions", sovint entorn a la identitat. El director ho extrapola a l'actualitat, amb l'ús de les xarxes socials. "El fet que ara ens puguem fer 'selfies' tan fcilment i compartir amb tanta constncia la nostra vida a través de xarxes revela que l'inters perqu els altres tinguin una mirada sobre nosaltres és plenament vigent", reflexiona Utzet.D'aquestes reflexions n'extreu una mirada lúdica, amb una proposta escnica "amb sorpreses", que conté un joc de miralls i de canvi de punts de vista. Marc Rodríguez interpreta al protagonista, Vitangelo Moscarda, mentre que Laura Aubert fa la resta de personatges, per a la segona part, els rols s'intercanvien, i Aubert es posa a la pell del personatge principal. "Anem creant molts personatges sense que l'espectador pugui adonar-se de qu és el que est passant", explica Utzet sobre el ritme "trepidant" de l'obra que permet el llument en el gnere de la comdia dels dos actors. "Hi ha cert frenesí , perqu si agafes distncia no portaria tan enll les coses. Diu moltes veritats", apunta Marc Rodríguez abans de l'assaig. Amb 'flashos' "potents" i "divertits", l'actor conegut pel programa 'Polnia' de TV3 assegura que una cosa és que el personatge tingui sentit de l'humor, i l'altra que "tu facis riure". "Has de viure la tragdia al mxim, anar a fondo, perqu així a fora fa riure".Gira per Itlia?El somni de Ferran Utzet és poder portar aquesta adaptació d'un clssic itali al seu país d'origen, a l'estil d'un "teatre-track", fent parada als pobles de Sicília d'on era Pirandello i "mostrar-los una nova mirada sobre el seu patrimoni". "Seria com si aquí ens arribessin dos alemanys que han muntat una versió de 'Terra baixa' absolutament esbojarrada", assegura. A falta de programadors italians interessats, 'Un, ningú i cent mil' es podr veure en una vintena de funcions del 26 d'abril al 19 de maig al Teatre Biblioteca de Catalunya.