Els accidents amb morts i ferits greus es redueixen a la meitat en els trams de carretera sense vehicles pesants
ACN
Tarragona .-Aquest dilluns far un any que va entrar en vigor la prohibició de pas de camions en diversos trams de lN-340 i lN-240. La mesura, destinada a reduir la sinistralitat i a millorar la fludesa del trnsit, acumula més de dos milions de vehicles pesants desviats cap a lautopista, segons les dades del Ministeri de Foment a qu ha tingut accés lACN. A més, els accidents amb morts i\/o ferits greus shan redut a la meitat en els trams de carretera sense camions. Tot i aix, els Mossos dEsquadra han denunciat 4.000 transportistes per saltar-se la prohibició les sancions senfilen als 500 euros. Mentrestant, les associacions del transport consideren que la mesura els ha criminalitzat i continuen reclamant que sels bonifiqui tot el preu del peatge i no només el 50%.
Durant el primer any amb restriccions shan comptabilitzat 2,08 milions de trnsits desviats. En concret, 1,3 milions de vehicles corresponen al tram de lAP-7 entre lHospitalet de lInfant (Baix Camp) i Torreblanca (La Plana Alta); uns 450.000 al de lAP-7 entre Altafulla (Tarragons) i Vilafranca del Peneds, i uns 300.000 al de lAP-2 entre les Borges Blanques i el Pla de Santa Maria (Alt Camp). Des de lentrada en vigor de la prohibició, prop de 7.000 vehicles es desvien cada dia de mitjana cap a lautopista. Segons la mitjana fins al juny, en un dia laborable ho fan 4.361 camions cap al tram de l'AP-7 entre l'Hospitalet de l'Infant i Torreblanca -fins a labril el tram bonificat acabava a Peníscola i es va perllongar-; 1.045 es desvien al de l'AP-2 entre les Borges Blanques i el Pla de Santa Maria, i 1.507 camions al tram de l'AP-7 entre Altafulla i Vilafranca. En tots els casos, les bonificacions per als vehicles de quatre eixos o més són dun 42,53% per als camions en trnsit i del 50% per als que fan trajectes interns. En el cas de lAP-2, el recorregut més habitual dels camions desviats és el Borges-Montblanc (90,1%), mentre que el recorregut complert entre les Borges i el Pla de Santa Maria tot just suposa el 5,4%. Al tram nord de lAP-7els recorreguts més freqüents són Vilafranca-Altafulla (59,6%) i El Vendrell-Altafulla (38,6%), mentre que al sud és lHospitalet de lInfant-Torreblanca, amb el 55,8%. Més accidents mortals a lN-340 ebrencaLa prohibició de pas per la carretera nacional i el desviament obligatori cap a lautopista ha fet que els accidents amb morts i ferits greus hagin caigut aproximadament a la meitat a les vies convencionals, segons les dades facilitades pel Servei Catal de Trnsit (SCT) a lACN. Per trams, on la reducció ha estat més acusada és a lN-240 entre les Borges Blanques i Montblanc, amb una davallada dels accidents amb morts i\/o ferits greus del 57,1%. Aquí han passat de 3,5 a 1,5 sinistres cada any, de mitjana. Per contra, al tram alternatiu de lAP-2 han crescut de 0,2 a 1,5. A lN-340 entre Alcanar i lHospitalet de lInfant la reducció dels accidents amb morts i\/o ferits greus ha estat del 48,7%. Aquí han passat d11,7 a 6 cada any, de mitjana, per si només es tenen en compte els mortals, les xifres constaten un creixement -de 4,8 a 6 accidents lany a lN-340. Al tram alternatiu de lAP-7, han passat de 5,5 a 4,5 sinistres amb morts i\/o ferits lany, i ara aquí nhi ha més amb vehicles pesants implicats.Pel que fa al tram entre Altafulla i Vilafranca la reducció dels accidents amb morts i\/o ferits greus ha estat del 45,8%. Aquí han passat de 8,3 a 4,5 cada any, de mitjana. A més, al tram alternatiu de lAP-7 no nhi ha hagut cap en el darrer any, respecte els 3,8 sinistres anuals que es comptabilitzaven abans. Prop de 4.000 transportistes sancionats Mentrestant, els Mossos dEsquadra han denunciat 4.028 transportistes a qui havien enxampat incomplint la prohibició de pas pels diversos trams de lN-340 i lN-240. Aix ha comportat que el Servei Catal de Trnsit hagi obert 3.108 expedients per infraccions detectades a la carretera N-340 (1.677 el 2018 i 1.431 el 2019) i 920 expedients en relació a lN-240 (505 el 2018 i 415 el 2019), tots ells iniciats contra transportistes que no shavien desviat cap a lautopista tot i estar-hi obligats.Segons Trnsit, les dades corresponen als expedients iniciats des que la mesura va entrar en vigor -el 2 de setembre passat- i fins al 23 dagost passat. Aix situa la mitjana de conductors denunciats en una mica més donze cada dia. Cal tenir en compte que les sancions als transportistes infractors senfilen als 500 euros per no comporten la prdua de punts del permís de conduir.Satisfacció per la reducció de laccidentalitat El director del Servei Catal de Trnsit (SCT), Juli Gendrau, subratlla que els trams de carretera i dautopista afectats han registrat una davallada dels accidents amb morts i\/o ferits greus, amb la qual cosa sha acomplert lobjectiu de reduir laccidentalitat en els tres corredors, tal com ha constatat lexperincia pionera a lN-II gironina. En declaracions a lACN, Gendrau insisteix que la mesura no es va adoptar per criminalitzar els camions ni perqu fossin els causants de la sinistralitat, sinó per reduir la intensitat i el pas de vehicles pesants de llarg recorregut. El director de lSCT ha adms que aquesta no és la mesura ptima i que el que cal és atendre les reivindicacions de millora daquestes infraestructures. En la mateixa línia, lalcalde del Vendrell, Kenneth Martínez, es mostra satisfet dels resultats del primer any del desviament obligatori de camions de lN-340, per avisa que amb aix no nhi ha prou per resoldre el problema de la mobilitat del territori. Lalcalde considera que cal alliberar lautopista -la concessió entre Tarragona i la Jonquera vencer lagost del 2021- i perllongar lA-7 fins a Vilafranca. Aquesta és la solució que esperem. Alliberar de camions lN-340 est sent positiu, per és només una situació transitria i temporal, remarca.Balan negatiu dels transportistes tarragoninsLa mesura ha generat rebuig entre el collectiu de transportistes, que en el darrer any ha protagonitzat diverses marxes lentes arreu de Catalunya. El sector no ha deixat de reclamar que la bonificació dels peatges sigui total i no del 50% com est establert en lactualitat. Segons els camioners, els peatges obligatoris tenen impacte en el seu negoci i els veuen com un nou tribut que safegeix als impostos dels hidrocarburs.La Federació Empresarial dAutotransport de Tarragona (FEAT) denuncia que restringir el pas de camions "assenyala i criminalitza el sector". Segons el seu president, Josep Lluís Aymat, el balan del primer any només pot ser negatiu i dispara contra ladministració. Entenem que si hi ha un problema de fludesa i de seguretat en una carretera és ladministració qui no ha fet els deures. A ella li correspon fer inversions i prendre mesures, per aix no ha estat així i sembla que calgui assenyalar a algú, lamenta. A final dany vencer la concessió de lautopista AP-7 entre Alacant i Tarragona, i el sector del transport confia saixecaran els peatges i les vies sassimilaran a les autovies existents. Tot i aix, Aymat critica que el govern espanyol no descarti ara implantar mesures de pagament alternatives al peatge per finanar les vies alliberades, quan fins ara no shavia plantejat. En aquesta línia, caldr veure si la Generalitat pot acabar implantant la vinyeta una tarifa plana per lús de les vies dalta capacitat que ja apliquen alguns pasos europeus. Mentre no es defineix el model de gestió daquestes vies, els transportistes emplacen lexecutiu espanyol a estudiar una ampliació del nombre drees de servei i de descans a les autopistes. Segons Aymat, lincrement de trnsit fa que els professionals es trobin amb problemes per complir amb les jornades de conducció i descans a qu estan obligats. Els transportistes de Lleida lamenten que el trnsit comarcal és el que més ha patit La presidenta de l'Associació de Transportistes de Lleida, Sílvia Llobet, lamenta que el trnsit comarcal és el que ha acabat patint més els costos econmics de la desviació obligatria de camions a l'AP-2 entre les Borges Blanques i Montblanc. En aquest sentit, ha assegurat que els pronstics que van fer quan es va posar en marxa la mesura ara fa un any s'han complert i que pel transportista que passa dos vegades al dia per aquest tram d'autopista li suposa un increment mensual de despesa que pot superar els 400 euros. Llobet reitera que ells sempre han exigit el rescat de l'autopista com a principal mesura per reduir la sinistralitat de l'N-240 i assegura que la bonificació del 50% és insuficient, així com que no és just que ho acabi pagant un sector que encara no s'ha recuperat de la davallada del 2008. És per aix que Llobet demana implicació del Govern, com passa en altres comunitats autnomes, i que en un gest de bona voluntat hi hagi una aportació econmica per tal que el perjudici per al sector del transport sigui menor i s'arribi a una bonificació del 92%. Llobet sí que reconeix per que hi ha hagut una certa millora en el tema de la redacció originria del desviament obligatori pel que fa a les entrades i sortides de l'autopista, ja que ara el transportista pot passar pel tram més curt de forma independent al sentit de la marxa.En relació a un possible canvi de tram bonificat, tal com s'ha plantejat des de la subdelegació del govern espanyol i que aquest passi a ser el que va de les Borges Blanques a Lleida -perqu és on est constatat que a l'N-240 s'hi registra més sinistralitat-, Llobet ha remarcat que és el primer tram que se'ls va acudir a ells per bonificar. Aix no obstant, reclama que la bonificació s'allargui fins a la sortida de Soses de l'AP-2 ja que els transportistes que tenen com a destí final la Franja de Ponent, si han de sortir per la sortida de Lleida hauran de fer més quilmetres per anar a buscar l'A-2 amb el que suposa en desgast per quilmetres i consum de carburant.Divendres, el conseller de Territori, Dami Calvet, va considerar "més favorable" desviar de l'N-240 a l'AP-2 els camions que circulen entre Lleida i Montblanc, perqu el tram bonificat entre la capital de la Conca de Barber i el Pla de Santa Maria és poc "eficient". El conseller va confiar que l'acord per fer efectiva la mesura es pugui formalitzar en les prximes setmanes.