La meitat de les reclamacions de consum a la Catalunya Central es resolen per la via de la mediació o l’arbitratge

Publicado 26/4/2019 14:05:57CET

L’Agència Catalana del Consum ha rebut un 4% més de denúncies, però s’ha reduït el nombre de consultes en un 7%

ACN

Manresa.-Un 56% de les reclamacions gestionades per l’Agència Catalana del Consum a la Catalunya Central s’han resolt per la via de la mediació o l’arbitratge, una xifra quatre punts per sobre la mitjana catalana, segons es recull en la memòria del 2018 que s’ha presentat aquest divendres a Manresa. L’any passat, l’ACC va rebre un 4% més de denúncies però, en canvi, es va reduir el nombre de consultes en un 7%. La directora de l’Agència Catalana del Consum, Elisabet Abad, ha assenyalat que els casos resolts per acord o mediació han augmentat respecte l’any anterior i, a més, s’ha fet d’una manera “eficaç i gratuïta”. Abad també ha destacat que la incorporació dels canals digitals ha apropat l’agència als consumidors. La directora ha apostat perquè la Catalunya Central pugui tenir una secció territorial de l’agència.

El sector d’internet i telecomunicacions és el que genera més consultes, denúncies i reclamacionsPel que fa a les consultes ateses, s’ha registrat un descens del 7,01% amb un total de 5.599 consultes rebudes. Els serveis de telecomunicacions i internet (amb el 30,2%), els serveis bàsics d’aigua, electricitat i gas (amb el 21,2%) i altres serveis generals de consum –que inclou serveis turístics, comerç minorista, vendes per internet, entrades per a espectacles o serveis immobiliaris– (amb un 16,5%) acumulen la majoria de les consultes.Pel que fa a les reclamacions, l’Agència Catalana del Consum va rebre a la demarcació 1.838 reclamacions, un 17,37% més que les registrades el 2017. Les telecomunicacions i Internet (33%) continuen sent el sector amb més reclamacions, seguit dels subministraments d’electricitat, gas i aigua (18%), i dels altres serveis generals de consum (16,4%). Si es compara amb l’any anterior, els casos resolts per acord de mediació han experimentat un augment del 7,12% respecte el 2017. Les telecomunicacions i Internet continuen sent el sector amb més casos resolts per acord de mediació, amb un 43,9%. A continuació hi ha els serveis de subministraments bàsics —aigua, electricitat, gas—, amb el 21,5%; i els serveis de transport, amb el 13,7%.De la seva banda, els laudes arbitrals amb un total de 142 laudes dictats, van disminuir un 3,52% respecte el 2017. En matèria d’arbitratges, també les telecomunicacions i Internet van registrar el major nombre de laudes (el 70,42%), seguit dels serveis d’electricitat, gas i agua (el 23,24%) i dels productes i béns de consum (el 5,63%).Endesa encapçala les empreses amb més reclamacions a la demarcació, seguida per Telefónica, Vodafone, Vueling, Orange Espagne, Naturgy Iberia, Xfera Móviles, Iberdrola i Banco Bilbao Vizcaya Argentaria. Amb tot, la majoria de reclamacions se solucionen per la via de la mediació o l’arbitratge.Augmenta el número de denúncies a la Catalunya CentralL’any passat es van rebre 122 denúncies de consum a la demarcació de la Catalunya Central, un 4,27% més que el 2017. Per contra, arreu de Catalunya es van rebre un 32,92% menys de denúncies que el 2017. Del total de denúncies, el 24,5% corresponen a altres serveis generals de consum. Ocupen el segon lloc en denúncies rebudes, amb un 18,8%, els serveis de transport i en tercer lloc els béns de consum\/productes amb un 18,2%.El nombre d’establiments de la demarcació adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya va situar-se el 2018 en els 470, una xifra que representa un lleuger increment (+3,98%) respecte el 2017 (452), i que significa el 5,42% del total de Catalunya.2,6 MEUR en multes a Catalunya, la meitat que el 2017Durant 2018, les actuacions d’inspecció i control de mercat de l'ACC han derivat en 396 expedients resolts amb sanció, un 24,92% més que al 2017. L’import total de les multes ha estat de 2,6 MEUR, una xifra un 50,57% inferior a la registrada el 2017.Pel que fa a l'actuació inspectora, l'ACC va realitzar arreu de Catalunya 9.882 actuacions, fet que representa un creixement del 16,63%. Del total d’inspeccions, el 27% va ser per recerca de productes insegurs, el 19% motivada per una campanya i un altre 19% per una comunicació, el 18% per una denúncia, el 10% per iniciativa pròpia i el 7% per una alerta.Pel que fa a les escoles, el curs 2017-2018 un total de 887 alumnes van passar pels tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya a les comarques de la Catalunya Central.

L'actualitat més visitada a Aldia.cat

www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2019 Europa Press. Està expressament prohibida la redistribució i la redifusió de tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense previ i exprés consentiment.