La investigació conclou que la tripulació va fer un "anlisi deficient" de la meteorologia a la zona d'aterratge
ACN
Bonastre.-La Comissió d'Investigació d'Accidents d'Aviació Civil ha concls que les males condicions meteorolgiques van ser la causa principal de l'accident d'avioneta d'ara fa un any a Bonastre (Baix Peneds), on van morir dues persones. L'informe, al qual ha tingut accés l'ACN, destaca que les condicions eren "inferiors a les que determina la normativa " i tampoc s'ajustaven als mínims establerts per l'operador. En aquest sentit, apunta que la torre de control de l'aeroport de Reus on s'havia previst l'aterratge- va avisar el pilot "en reiterades ocasions" sobre el mal temps que feia a la zona. Per tot plegat, l'informe determina que l'avioneta es va estavellar perqu la tripulació va fer un "anlisi deficient" de la situació meteorolgica.
La investigació recorda que el vol formatiu va sortir de l'aeroport de Sabadell poc després de les 18 h del 10 d'octubre amb previsió de volar tres hores, amb aproximacions a Girona i aterratge definitiu a Reus. Així, l'instructor va contactar amb la torre de control de Reus passades les 20 h, per ja no s'hi va tornar a comunicar. A les 20.39 h es van activar els dispositius d'emergncia, que dues hores més tard trobaven l'aeronau i els dos cossos prop de Mas Gatell, entre els termes municipals de Bonastre (Baix Peneds) i Salomó (Tarragons).L'informe publicat ara pel Ministeri de Transports apunta que l'instructor, de 40 anys, tenia llicncia de pilot des del 2004 i permís per donar formació fins a finals del 2020. Tenia una experincia de 2.000 hores de vol, de les quals unes 980 les havia fet com a instructor i més de 79 havien estat nocturnes. Pel que fa a l'alumne, un jove de 27 anys, acumulava 207 hores de vol i ja havia fet el 90% de les sessions de la instrucció amb simulador. Cap dels dos havia pres cap substncia txica o estupefaent.Els investigadors destaquen especialment la mala situació meteorolgica que hi havia a Reus el vespre en qu l'avioneta es va estavellar. Apunten que a l'aeroport d'aterratge el cel estava completament tapat quan l'avioneta va sortir de Sabadell, amb previsió que els núvols anirien descendint a mesura que s'acostés el moment en qu la l'avioneta preveia tocar terra. "Malgrat les condicions previstes no eren les idnies per a fer un vol visual nocturn, la tripulació va decidir continuar", subratlla l'informe.Al mateix temps, la investigació assenyala que l'aeronau va comenar a fer "moviments errtics" durant l'aproximació a Reus i sospita que van ser deguts a la "desorientació espacial" en qu es va trobar la tripulació degut al mal temps que feia a la zona.Per tot plegat, l'informe tcnic dels fets determina que el factor més contribuent a l'accident va ser la falta de seguiment de la normativa de vol visual i "l'anlisi deficient" que la tripulació va der de les condicions meteorolgiques que hi hauria a l'aeroport d'arribada.