Publicado 26/3/2019 6:09:37 +01:00CET

L'Oficina d'Atenció al Ciutad de la Generalitat a Girona atén 528 persones al dia

Agencia Catalana de Noticias
ACN

L'objectiu és potenciar un espai on la ciutadania pugui fer trmits en línia amb l'assessorament d'informadors

ACN

Girona.-L'Oficina d'Atenció al Ciutad (OAC) de la Delegació de la Generalitat a Girona atén 528 persones al dia, de mitjana. Al llarg del 2018, l'OAC ha rebut fins a 134.870 persones, que són 355 més que l'any anterior. De tota manera, es preveu que el nombre de persones es vagi reduint al llarg dels anys perqu la ciutadania pugui realitzar cada vegada més trmits de forma telemtica. Per aix, des de l'OAC ja compten amb alguns "ordinadors autoservei" en qu els usuaris poden fer alguns trmits de forma individual. Ara, l'objectiu és ampliar aquest espai i que hi hagi una persona de refor que ensenyi a la gent com fer els trmits des de casa. D'altra banda, l'OAC a Girona busca "augmentar la resolució i simplificació" de les gestions, tal com ha detallat la directora de l'OAC, Merc Nadal.

Fins a 134.870 persones han passat per l'Oficina d'Atenció al Ciutad (OAC) de la Delegació de la Generalitat a Girona durant el 2018, 355 més que el 2017. Aix vol dir que, de mitjana, s'han ats 528 persones. De tota manera, la directora de l'OAC, Merc Nadal, ha assegurat que en cap cas busquen superar una xifra de persones ateses, sinó que es concentren en "resoldre els problemes de la gent".Una de les línies de futur és ampliar el servei d'ordinadors per tal que la gent faci els trmits telemticament. Nadal ha detallat que volen "atendre al ciutad presencialment, per també ha d'aprendre a fer tramitacions en línia".Actualment l'oficina ja compta amb cinc "ordinadors autoservei" repartits per total l'oficina, per tal que qualsevol usuari els utilitzi i faci les gestions necessries. De cara a aquest any, volen agrupar aquests ordinadors i posar-los en un espai més ampli. També hi haur una persona que ajudi "de forma pedaggica" els usuaris a fer aquests trmits telemtics. D'aquesta manera, la directora creu que la gent aprendr "com fer-ho des de casa, sense la necessitat de desplaar-se".Resoldre més, i més rpidUn altre dels objectius és que des de la mateixa oficina es puguin gestionar trmits d'altres administracions que no són competncia de la Generalitat de Catalunya. Actualment, l'oficina ja compta amb un conjunt de 37 persones que són "polivalents" i que intenten resoldre trmits de diferents departaments, sense haver de canviar de finestreta.De cara a aquest 2019, la directora ha detallat que volen establir convenis amb altres administracions per tal que "si algú necessita un paper d'un altre lloc, nosaltres podrem fer la consulta i d'aquesta manera, aquesta persona no haur de fer dos viatges". Així es podr "augmentar la resolució i simplificació" de les gestions.Una de les maneres d'evitar que es facin més viatges del compte és la cita prvia que es va comenar a aplicar durant el 2018. Si una persona vol demanar hora per fer una gestió, pot reservar un dia. Abans que arribi la data, des de l'oficina truquen a aquesta persona per demanar quina gestió vol fer i d'aquesta manera, li avancen tota la documentació necessria. Així, el dia de presentar-se a l'OAC ja pot portar tots els papers que toquen.D'altra banda, Nadal ha afirmat que els informadors que treballen a l'OAC tenen un "alt grau d'especialització" en els trmits que han de gestionar. La polivalncia es deu al fet que la seva formació s'ha fet segons temtiques, al marge de la distribució departamental que pugui tenir el Govern. Aix fa que "els canvis de govern no afectin a l'oficina", perqu funcionen al marge de la distribució de cada departament i, a la vegada, cada treballador sigui molt expert en la seva temtica.Benestar Social, l'rea amb més tramitacionsActualment, des de l'OAC un ciutad pot arribar a fer 1.600 trmits diferents. Tot i així, n'hi ha 50 que engloben el 70% de totes les gestions que es fan. La majoria dels usuaris són per a consultes de Benestar Social. De fet, de les 528 persones que s'atenen cada dia a l'OAC, unes 150 són per aquesta temtica.Nadal ha destacat que el 2018 han augmentat els trmits de Benestar Social perqu ha estat el primer any complet des de la posada en funcionament de la renda garantida. De fet, a l'OAC de Girona hi ha prcticament entre 35 i 40 sollicituds per obtenir aquesta ajuda cada dia.Un altre aspecte a destacar és el poc temps que tarda el ciutad en fer les gestions. De fet, a Benestar Social es tarda una mitjana de 15 minuts a obtenir una solució a la tramitació. I aquesta és una de les rees amb el temps més elevat, ja que en Educació es pot reduir a 9 minuts. A tot aix cal sumar-hi el temps d'espera, que són 6 minuts, de mitjana. Aix fa que un ciutad pugui tardar menys de mitja hora des que entra a l'OAC per la porta, fins que en torna a sortir.A punt de revalidar l'ISOL'any 2014, l'OAC de Girona va rebre un certificat ISO que avala la qualitat del servei d'atenció al ciutad. La setmana que ve, l'OAC haur de passar unes proves per tal de "revalidar" aquest certificat. El que es comprovar és que sempre hi ha una "voluntat de millora en el servei".La directora de l'OAC ha explicat que un dels assumptes que es revisar és quan hi ha una queixa, "l'oficina l'analitza per convertir-ho en una millora en l'atenció". A més, Merc Nadal també ha explicat que l'OAC sempre analitza quines són "les necessitats" dels seus usuaris i a partir d'aquí intenten parlar amb els treballadors per poder fer els trmits que la gent més demana des de l'OAC.El model de l'Oficina d'Atenció al Ciutad de Girona va ser una prova pilot del Govern que va implantar el 2010, quan es va estrenar la nova seu a la demarcació. L'objectiu era avaluar el seu funcionament de forma unificada per poder-lo exportar a la resta de Catalunya. De tota manera, de moment només hi ha un servei similar a les Terres de l'Ebre, tot i que no aglutina tants serveis com l'oficina de Girona.