Publicado 02/10/2019 11:43

L'Observatori Astronmic d'Albany comena a collaborar amb la NASA per investigar planetes fora del sistema solar

El centre, que ja acumula més de 100 deteccions d'exoplanetes coneguts, s'incorpora a l'equip per seguiment TFOP SG1

ACN

Albany.-L'Observatori Astronmic d'Albany (Alt Empord) comena a collaborar amb la NASA per investigar planetes fora del sistema solar. El centre, que es va inaugurar fa dos anys, s'ha incorporat a l'equip de seguiment TFOP SG1 que fa les investigacions fent servir dades de la nau especial TESS. L'equipament acumula més de 100 deteccions d'exoplanetes coneguts i la seva incorporació al projecte TESS arriba després que l'observatori hagi fet dues publicacions en l'mbit de la recerca d'aquests planetes, en collaboració l'Institut Leibniz d'Astrofísica de Potsdam i amb l'Observatori de Pulkovo a Sant Petersburg.

La missió principal de TESS és descobrir 50 planetes fora del sistema solar de mida similar a la Terra en el marc d'una missió d'una durada prevista de dos anys. La missió de la NASA est liderada per l'Institut de Tecnologia de Massachussets i ja comena a operar, detectant planetes en estrelles visibles des de l'hemisferi nord. El director de l'Observatori d'Albany, Pere Guerra, afirma que estan "orgullosos" de participar en una recerca "capdavantera". "En els últims mesos, hem estat refinant les capacitats de l'observatori per convertir-lo en un actor valuós en aquest camp pioner", assegura. Un centre "pioner"El centre, inaugurat fa dos anys, est ubicat en zona PEIN de l'Alta Garrotxa i es va convertir en el primer campament Starlight de la Península Ibrica. A més, "l'excepcionalitat" de la qualitat del cel del municipi va fer que Albany esdevingués l'any 2017 en el primer Parc Internacional de Cel Fosc de l'estat. Aix el situa com "el primer indret del món" a rebre aquests dos certificats. Les installacions compten, a més, amb el telescopi més gran de les comarques gironines i aquest estiu ja han rebut més de 8.000 visitants.