Publicado 23/5/2019 7:00:44 +02:00CET

La llum i la nanotecnologia prevenen les infeccions bacterianes en implants mèdics

Agencia Catalana de Noticias
ACN

Un estudi de l'ICFO i B. Braun Surgical desenvolupa una nova tècnica mitjançant l'ús de llum combinada amb nanopartícules d'or

ACN

Barcelona.-Les malles quirúrgiques són element clau per a la recuperació de cirurgies de teixits danyats, especialment en el cas de les hèrnies, però els implants en el cos d'un pacient comporten riscos de contaminació bacteriana durant la cirurgia i la posterior formació d'un biofilm infecciós sobre la malla, que pot impedir l'acció dels antibiòtics. Això provoca que les teràpies amb antibiòtics a vegades fallin, i el pacient hagi de tornar al quiròfan o pugui posar en risc la seva vida. Ara, un estudi dels investigadors de l'Institut de Ciències Fotòniques (ICFO), en col·laboració amb Prieto i la companyia de dispositius mèdics i farmacèutics B. Braun ha ideat una nova malla mèdica amb una superfície modificada químicament per ancorar milions de nanopartícules d'or, que "millora dràsticament el rendiment de les malles mèdiques als implants quirúrgics".

Segons l'estudi, que s'ha publicat recentment a Nano Letters i ha estat destacat a Nature Photonics, les nanopartícules d'or converteixen de manera eficient la llum en calor en regions molt localitzades. Els investigadors, en un experiment in vitro, van cobrir la malla amb milions de nanopartícules d'or i van garantir-me l'estabilitat a llarg termini, la no degradació i el no despreniment de les partícules. Llavors van exposar la malla modificada al bacteri S. Aureus durant 24 hores, fins a observar que es formés un biofilm a la superfície. Llavors van exposar la malla a polsos curts i intensos de llum infraroja en diverses ocasions i vam descobrir que la llum es convertia en calor, gràcies a les nanopartícules de l'or, i cremava, així, els bacteris de la superfície. Els investigadors, amb un microscopi confocal de fluorescència, van poder veure quants bacteris havien mort i quants eren encara vius, i van veure que els que havien aguantat s'havien convertit en cèl·lules planctòniques, de manera que podien combatre's amb antibiòtics i el propi sistema immunològic. Pel que fa als bacteris morts, perdien la seva adherència i es desprenien de la superfície de la malla. Els investigadors també van confirmar que la tècnica probablement no danyaria el teixit sa circumdant. "Encara hi ha diverses qüestions que s'han d'abordar, però és important emfatitzar que aquesta tècnica significarà un canvi radical en els procediments quirúrgics i la posterior recuperació del pacient", ha assegurat el professor ICREA a l'ICFO, el doctor Romain Quidant. Per la seva banda, el Director de Recerca i Desenvolupament de B. Braun Surgical, S.A., el doctor Pau Turon confirma el seu interès en desenvolupar noves estratègies per combatre els bacteris i els biofilms, i assenyala que els investigadors també exploren "les possibilitats d'estendre aquesta tecnologia a altres sectors en els quals els biofilms haurien de ser evitats". Els investigadors de l'ICFO encarregats del projecte són el doctor Ignacio de Miguel i Arantxa Barnús, dirigits pel professor ICREA a l'ICFO doctor Romain Quidant, en col·laboració amb els investigadors Irene Prieto, la doctora Vanesa Sanz, la doctora Christine Weis i el doctor Pau Turon, de la companyia de dispositius mèdics i farmacèutics B. Braun.