Publicado 18/08/2019 00:16

Entre la lírica i l'electrnica: Peralada tanca edició homenatjant Caballé i fusionant la simfnica amb els xits dance

Agencia Catalana de Noticias
Agencia Catalana de Noticias - ACN

Sondra Radvanovsky evoca la diva a l'església del Carme i l'espectacle 'Maestro' s'obre a nous públics amb una proposta sense precedents

ACN

Peralada.-El Festival Castell de Peralada (Alt Empord) ha tancat la 33a edició unint l'esperit de la lírica que el va veure néixer amb una aposta cap a nous públics. pera, orquestra i música electrnica s'han donat la m en una nit en qu el festival ha homenatjat Montserrat Caballé amb un recital a l'església del Carme que tant la fascinava- i amb un concert que ha fusionat la simfnica amb els xits dance a l'Auditori del Parc del Castell. Sota les voltes de l'església, la soprano americana Sondra Radvanovsky ha evocat la diva catalana amb ries i composicions que van marcar la seva trajectria, i on no hi podien faltar les dels belcantistes Bellini, Rossini i Donizetti. I l'espectacle 'Maestro. Where dance music becomes classica' ha fet que el festival, per primer cop, hagi estat electrnic i simfnic al mateix tempo i ha convertit la platea en una autntica pista de ball al més pur estil disco.

Parlar de Peralada és parlar de Montserrat Caballé. L'amistat entre ella i la fundadora del festival, Carmen Mateu, les va dur a somiar all que és el certamen avui dia: un referent en lírica i pera de les nits d'estiu. Les dinou 'soirées' que va oferir la soprano a Peralada entre les quals, 'Dido i Eneas', 'Le Villi' o 'Medea'- demostren l'afecte i l'estima que Caballé tenia al festival, i la seva contribució a l'hora de projectar-lo internacionalment.Amb 'Caballé per sempre', l'exposició que s'ha pogut veure als jardins del Castell, el Festival de Peralada ha tingut un record especial per a la diva en aquesta 33a edició. Per el certamen no ha volgut acomiadar aquest 2019 sense evocar-la amb un recital íntim a l'església del Carme, l'escenari que tant la fascinava. La darrera vegada que hi va actuar va ser ara fa vuit anys, al 2011, quan Peralada va celebrar la 25a edició i va lliurar-li la primera Medalla d'Honor del festival.La soprano americana Sondra Radvanovksy ha fet reviure l'esperit de la diva catalana interpretant composicions i fragments d'aquelles peres que van ser essncia de la seva trajectria. Per a l'homenatge, el Festival de Peralada no l'ha escollida de manera casual: Radvanovsky s'ha manifestat sempre admiradora de la diva catalana i les seves trajectries comparteixen repertoris i parallelismes (com les interpretacions belcantistes, amb les reines de la Trilogia Tudor i 'Norma').Sota les voltes de l'església, i acompanyada al piano per Anthony Manoli, Radvanovsky ha ofert un recital variat. Les ries de Caccini, Scarlatti o Gluck han donat pas a canons de saló de Bellini i les ries de Verdi 'Non so le tetre immagini' (d'Il Corsaro) i 'Una macchia, qui tutora!' (de Macbeth).El recital no ha oblidat, com no podia ser d'altra manera, els compositors belcantistes Rossini, Bellini i Donizetti. La interpretació de les seves peces van marcar la trajectria de Cavallé. En especial, la revalorització que la diva catalana va fer de Donizetti i les reines Tudor, de les quals Radvanovsky n'ha recuperat una per a l'homenatge de Peralada: Elisabetta I, amb l'ria 'L'amor suo mi fe' beata'.Simfnica i electrnicaAmb l'homenatge a Caballé, Peralada ha retornat a les seves arrels, reivindicant-se com a festival deg de la lírica i l'pera. Per l'edició d'aquest 2019 també s'ha tancat amb un salt cap endavant sense abandonar l'essncia del certamen, aix sí- i una proposta que s'obre a nous públics. A l'auditori del Parc del Castell, l'espectacle 'Maestro. Where dance music becomes classica' ha fet que Peralada sigui electrnic i simfnic al mateix tempo. Del so universal al sintetitzador. D'Strauss a la música de Club. Del violí a la caixa de ritmes. L'espectacle, sota la producció de FLAIX, ha fusionat dalt l'escenari la música clssica amb l'electrnica, amb un directe on una orquestra simfnica s'ha donat la m amb el dance i projeccions d'imatges. Més de vuitanta músics i artistes han orquestrat xits de la música electrnica de les tres darreres dcades, en una proposta sense precedents a Peralada que ha unit la clssica amb temes de bandes i DJ com Laurent Garnier, Daft Punk, Avicii, Tisto, Derrick May, David Guetta, Bob Sinclar, Moby o Robert Miles. Peralada s'ha convertit en una autntica pista de ball, amb el públic entregat xiulant, aplaudint i aixecant-se en aquesta conjunció entre orquestra i disco. La GIOrquestra ha posat la música a aquesta particular fusió, amb un 'Maestro' que ha comptat amb la direcció artística de Xavi Escolano i on la musica i els arranjaments han anat a crrec de l'empordans Marc Timón.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés