Publicat 15/10/2020 13:15

Les estacions d'esquí ultimen els preparatius per afrontar una temporada d'hivern marcada per la covid-19

Pla de detall on es veuen dos operaris fent tasques de manteniment a un dels telecadires de l'estació d'esquí de La Molina (Cerdanya). Imatge del 15 d'octubre de 2020 (Horitzontal).
Pla de detall on es veuen dos operaris fent tasques de manteniment a un dels telecadires de l'estació d'esquí de La Molina (Cerdanya). Imatge del 15 d'octubre de 2020 (Horitzontal). - Albert Lijarcio (ACN)

Mascareta obligatria per pujar als remuntadors dels complexos gestionats per FGC, on s'ocuparan totes les places

ACN

Alp.-Les estacions d'esquí ultimen els preparatius per a la prxima temporada d'hivern, que estar marcada per la crisi sanitria de la covid-19. En el cas de La Molina, situada a Alp (Cerdanya), l'objectiu és tenir-ho tot a punt per l'1 de novembre, amb la idea de poder arrencar quan les condicions d'innivació i meteorolgiques ho permetin. La resta de complexos gestionats per Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) treballen amb el mateix calendari i, davant la pandmia, han dissenyat un pla de prevenció que passa, entre d'altres, per l'ús obligatori de la mascareta per pujar als remuntadors. Aquests funcionaran sense cap limitació d'aforament, seguint les recomanacions de l'Associació Catalana d'Estacions d'Esquí i Activitats de Muntanya (ACEM).

L'objectiu del protocol és aconseguir que els usuaris de les estacions puguin gaudir dels esports d'hivern de manera segura, aprofitant que aquest tipus d'activitats es practiquen a l'aire lliure i són beneficioses per al benestar de la població. D'aquesta manera, no es preveu limitar l'aforament a les pistes d'esquí i surf de neu i els adults i infants de més 6 anys d'edat han de cobrir-se obligatriament la cara amb mascareta, o bé amb un tapacoll homologat, a remuntadors, zones d'espera o als embarcaments de les installacions mecniques i de transport.Per la seva banda, des de l'ACEM asseguren que els telecadires són un mitj de transport segur, tenint en compte que els trajectes duren menys de deu minuts, es duen a terme a l'aire lliure i pel fet que els viatgers han d'anar ben protegits. A més, detallen que a l'itinerari es crea un flux d'aire direccional constant cap enrere i que les distncies entre grups de cadires són, com a mínim, de 15 metres.L'entitat també aposta per fer funcionar els remuntadors amb la mxima capacitat i a la mxima velocitat possible per tal de reduir el temps d'espera a la cua. En aquest sentit, afegeix que la longitud dels esquís ja produeix, de forma natural, un cert distanciament entre les persones. Tot i aix, en el document de bones prctiques que ha elaborat, demana dimensionar l'espai d'espera i organitzar les cues per aconseguir que els clients puguin mantenir la distncia de seguretat.Sobre les zones d'espera per accedir als telecadires, el director de l'estació de La Molina, Xavier Perpiny, ha dit que aquestes es faran més amples per afavorir el distanciament entre persones i que, a més, quedaran més definides en relació a la resta dels espais esquiables. "El client es trobar molta senyalització", ha assegurat Perpiny, per després detallar l'esfor de sectorització d'espais que s'ha fet i el que es dur a terme per indicar els diferents circuits i accessos per on hi passaran els usuaris de l'estació.El director de La Molina ha afirmat que la temporada d'estiu ha estat un "banc de proves important" i ha servit per encarar la feina amb la voluntat de "reinventar una estació nova perqu es pugui treballar amb tranquillitat". Perpiny també ha destacat la importncia que tenen els preparatius previs a l'inici de la temporada, tenint en compte que aquesta és una tasca que requereix temps. Finalment, ha assegurat que en el moment de la prctica de l'esport blanc, el client hi "trobar menys diferncies" respecte a temporades anteriors.Les mesures s'aplicaran a les sis estacions del grup FGC (La Molina, Vall de Núria, Espot Esquí, Port Ainé, Vallter 2000 i Boí Taüll) i també passen per limitar l'aforament en espais tancats, com ara cafeteries, botigues, punts d'atenció al client i taquilles, on es demanar mantenir una distncia mínima d'un metre i mig entre persones. A més, es reforar el servei de neteja i desinfecció de les zones comunes i transports i hi haur dispensadors de gel hidroalcohlic a les taquilles i edificis i restaurants.Per tal de garantir la qualitat d'aquestes mesures, des d'FGC s'est treballant per verificar i certificar les estacions com a espais segurs davant la covid-19 amb el segell oficial d'AENOR, així com el de l'Institut per la Qualitat Turística Espanyola (ICTE), "Safe Tourism Certified".Reserva i compra per mitjans electrnicsPel que fa a la reserva i compra dels forfets, bitllets i altres serveis de les estacions, es recomana utilitzar els llocs web de les estacions per evitar aglomeracions als punt de venda físics. En aquest sentit, es reforar el servei de 'check-in' automatitzat amb la incorporació de noves mquines ubicades als diferents accessos dels complexos. També es recomana fer els pagaments a través de mitjans electrnics 'contacless' per evitar la manipulació de diners en efectiu per part dels treballadors.D'altra banda, s'han previst noves condicions de contractació i cancellació per a la compra de productes i serveis a les estacions de muntanya d'FGC. Pel que fa als forfets de temporada, s'ha aprovat una política de compensació als clients d'aquells complexos que no puguin oferir un mínim de 90 dies d'esquí durant la temporada per causes derivades de la pandmia de la covid-19. Així, es contempla el reemborsament parcial o total dels imports satisfets en aquests casos i la mateixa política també s'aplicar als forfets de dia.