Publicado 09/10/2019 06:10

Les escoles bosc treballen en la definició d'un model educatiu conjunt per poder fer passos cap a la seva homologació

Agencia Catalana de Noticias
Agencia Catalana de Noticias - ACN

El sistema, centrat en l'aprofitament de la natura com a eina d'aprenentatge, té un inters creixent a la Cerdanya

ACN

Bellver de Cerdanya.-Les escoles bosc d'arreu de l'Estat volen que el seu sistema pedaggic, destinat als infants de 0 a 6 anys i basat en un aprenentatge en plena natura, estigui homologat. Per aquest motiu, i a través de l'Associació Edna d'Eduació a la Natura, treballen conjuntament en la definició dels criteris de qualitat que les identifiquen per, posteriorment, aconseguir que el ministeri d'Educació autoritzi el seu model. A Catalunya hi ha en marxa una desena de projectes d'aquest tipus, un dels quals a l'mbit de l'Alt Pirineu. L'inters per aquest tipus d'escolarització est creixent i en el cas d'Arrels Escola Bosc, situada al nucli de Cortariu que pertany a Bellver de Cerdanya, algunes famílies tenen previst anar a viure a la zona amb l'objectiu d'apuntar als seus fills al centre.

A les deu del matí comencen les classes a Arrels Escola Bosc, moment en qu els seus quatre alumnes seuen en rotllana amb les seves mestres, es diuen "bon dia" i decideixen plegats a quina part del bosc volen anar. Tenen entre un any i mig i cinc anys d'edat i el seu aprenentatge es desenvolupa a la natura. El model s'inspira en un dels sistemes educatius que s'ofereix a les famílies que viuen als pasos del nord d'Europa i que es va comenar a implantar fa més de mig segle. "A la Cerdanya tenim un entorn i un clima privilegiat i ho hem d'aprofitar, perqu l'aprenentatge est fora", explica la coordinadora del projecte educatiu d'Arrels Escola Bosc, Laura Cecília. Afegeix que, a diferncia d'altres centres convencionals, "les parets són la terra, els arbres i el cel" i que l'objectiu del model d'ensenyament que apliquen és el de fer un "acompanyament respectuós" en el procés pedaggic del nen o nena, el que implica "intervenir el mínim possible" per tal que ells siguin "els protagonistes de l'aprenentatge".Tot i que la gran majoria del temps de la jornada escolar el passen a l'exterior, compten amb un refugi per als dies que plou molt o bufa el vent de forma intensa. En canvi, sí que surten quan neva i avisen a les famílies que portin als fills amb la roba adequada. En aquest sentit, Cecília diu que els recomanen que vagin "vestits com a cebes" perqu molts cops a primera hora del matí la temperatura est per sota dels 0 graus i, en canvi, aquesta s'aproxima als 20 cap al migdia.Per la coordinadora del projecte educatiu d'Arrels Escola Bosc, aquest sistema permet als alumnes estar contínuament connectats amb la natura i "viure tots els seus ritmes i cicles". A més, assegura que fomenta les seves ganes de descobrir i explorar, en una etapa com l'infantil "que és sensorial i de moviment". Per aquest motiu, considera que hi ha una perspectiva de creixement i explica que hi ha famílies que volen venir a viure a Cerdanya perqu estan interessades en portar els seus fills a aquesta escola, que funciona de manera autogestionada.Un dels seus reptes de futur és aconseguir l'homologació del seu sistema, com s'ha dut a terme en els darrers temps a Alemanya i el Regne Unit i s'est fent a Itlia i Portugal. Per aquest motiu, l'Associació Edna d'Educació a la Natura, que agrupa a la majoria dels projectes que hi ha en marxa a l'Estat, vol que els centres defineixin conjuntament els requisits mínims que s'han de complir a l'hora d'implantar aquest model per, d'aquesta manera, poder-lo presentar al ministeri d'Educació i que aquest el validi, segons ha explicat la seva presidenta, Bibiana Marful.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés