Publicado 11/08/2019 06:00

Les ciutats per on passar el nou tren-tramvia del Camp de Tarragona esperen que arribi labans possible

Els consistoris reben amb bons ulls la licitació de lestudi informatiu i creuen que ser positiu per a la mobilitat

ACN

Tarragona.-Les ciutats del Camp de Tarragona que estaran connectades amb el nou tren-tramvia que ha de construir la Generalitat desitgen que sigui una realitat labans possible. Des dels ajuntaments de Cambrils, Salou, Vila-seca, Reus i Tarragona confien que la nova infraestructura millorar la mobilitat dels seus habitants i incrementar les connexions amb punts més llunyans. També anhelen la unió amb el Corredor Mediterrani que sha darticular a través de la nova estació intermodal pendent de construcció al sud de laeroport de Reus per part de lEstat. Amb tot, des de Cambrils i Salou esperen també que el tram del corredor entre Vandells i Vila-seca entri en funcionament aviat per tal diniciar el procés de desmantellament de les vies actuals de la línia de la costa. És precisament per aquí per on ha de passar el tren-tramvia, que ajudar a pacificar els nuclis urbans.

Les esperances dels municipis shan incrementat després que aquesta setmana Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) hagi licitat lestudi informatiu del nou tren-tramvia del Camp de Tarragona. El projecte encara no té data dexecució, ja que sha de desencallar a partir de lentrada en funcionament del Corredor Mediterrani, una infraestructura que desenvolupa lEstat. Des del departament de Territori i Sostenibilitat sha repetit diverses vegades que la voluntat del Govern és tirar endavant aquest projecte amb celeritat. Segons es desprn del plec de bases de la licitació, el tren-tramvia es preveu que es desenvolupi en dues fases. La primera, de 18,7 quilmetres, unir Cambrils i Tarragona, passant per Salou i PortAventura, i fent onze parades aprofitant la línia ferroviria actual. La segona fase, encara per acabar de concretar, preveu connectar Cambrils i Reus passant per Vila-seca, així com alguns ramals que permetessin arribar fins a la futura Estació Central del Camp de Tarragona -coneguda com a intermodal- del Corredor Mediterrani o fins a laeroport de Reus.Salou i Cambrils, encantatsEls dos municipis que a priori notaran més els efectes del tren-tramvia són Cambrils i Salou, especialment perqu és en aquestes ciutats on shan de desmantellar les vies de la línia ferroviria actual que divideix els municipis. Estem molt contents amb el traat, sempre lhem defensat, afirma Pere Granados, alcalde de Salou. Granados defensa que amb la nova infraestructura Salou tindr una connectivitat molt bona. Lestació actual de Renfe passar a ser una de les onze parades del tren-tramvia i la principal es traslladar a la nova Estació Salou-PortAventura, situada on hi ha lactual baixador de la Renfe del parc temtic. Un baixador que rep anualment uns 300.000 viatgers lany, segons el batlle.Des daquesta nova estació, Granados ha rebut el compromís que hi haur 28 serveis ferroviaris al dia amb Barcelona, a través de la línia R17. El 90% dels viatgers de tren de Salou van en direcció Barcelona, recorda. A més, mentre no es construeix la nova estació, a la qual shi adjuntar la nova estació dautobusos del municipi, se nhabilitar una de provisional que lalcalde espera que entri en funcionament abans dacabar el 2019. Daltra banda, espera que en la segona fase del tren-tramvia shi inclogui lenlla, via Vila-seca, amb la futura Estació Central del Camp de Tarragona, a tocar de laeroport de Reus, que doti Salou duna connexió directa amb el Corredor Mediterrani i, per extensió, amb Europa i la resta dEspanya. Per Granados aix és clau per mantenir Salou com a destí turístic de primer ordre.El tren-tramvia de la costa tindr el seu punt dinici i final de recorregut a Cambrils. Per lalcaldessa de la ciutat, Camí Mendoza, el nou projecte és cabdal pel conjunt de la Costa Daurada i es mostra encantada amb la construcció. Mendoza recorda que hi ha un estudi dimpacte ambiental que obliga lEstat a retirar les actuals vies de tren un cop entri en servei el Corredor Mediterrani, i espera que el procés no seternitzi.Cambrils, a més, també té a la part nord una nova estació del Corredor Mediterrani a la qual només li falta tallar la cinta inaugural perqu entri en funcionament. El projecte de la Generalitat també inclou en el plec de bases que es proposi un ramal intern per enllaar aquesta infraestructura amb lactual estació de Renfe, que es destinar al tren-tramvia. Una infraestructura prevista per a la segona fase per que aplaudeix igualment. Mentre no es desenvolupa el conjunt del pla, lalcaldessa aposta per fer un servei de busos llanadora que uneixin el centre urb amb lestació del corredor, coneguda com a Cambrils Nord. Per treure-li tot el profit per Mendoza també caldria obrir un ramal per connectar-la amb les sortides de lAP-7 i lA-7, també ubicades al nord de la ciutat.Valoren lesfor del territoriDes de Tarragona, el conseller de Territori, Xavier Puig, valora molt positivament limpuls de lestudi informatiu de la nova infraestructura i troba imprescindible que el Camp de Tarragona es presenti com una rea metropolitana. Tota la línia de la costa és molt valuosa i connectar Tarragona amb PortAventura, Salou i Cambrils amb un sistema ecolgic i rpid és un aven molt important, considera. Puig destaca la segona fase, la que ha de connectar la ciutat amb Reus, laeroport i la futura estació central del corredor, i com aquesta darrera estar enllaada amb Tarragona. Des de lptica tarragonina, el projecte del tren-tramvia és interessant, per el conseller creu que cal anar més enll. Valora que lactual estació urbana és important per est lluny per molta gent de la ciutat, ja que Tarragona té una població dispersa en diversos nuclis i barris. Per aquesta raó visualitza un sistema tren-tramviari que uneixi la ciutat i creu que la proposta actual tan sols és un primer pas per resoldre les necessitats dels tarragonins.A banda, creu que la ciutat necessita estar molt ben connectada amb Barcelona. Per aquesta raó defensa el bypass de lArbo per connectar els trens de Rodalies que entren a la ciutat amb lalta velocitat del Corredor Mediterrani; a més dun altre bypass a laeroport que permetria guanyar temps als tarragonins i a les persones daltres localitats.Des de Reus també han rebut amb bons ulls larrencada de la nova infraestructura, així com la unió que generar entre les ciutats del Camp de Tarragona. La regidora durbanisme, Marina Berasategui es felicita perqu el projecte és fruit del consens del territori. Considera que el tren-tramvia és una necessitat des del punt de vista de la mobilitat metropolitana i estima una demanda de 2,5 milions de passatgers anuals. A més, afirma que vetllar perqu la Generalitat acceleri els terminis i redacti lestudi informatiu de la segona fase. En el cas de Reus, el projecte tan sols lafecta en la segona fase. El ramal entre la ciutat i laeroport és una obra anhelada, així com la connexió amb la futura Estació Central del Camp de Tarragona. També és probable que, tal i com passa amb els municipis costaners, es projectin noves parades urbanes per donar servei als diferents barris reusencs. En aquesta línia, una de les obres més sollicitades des de Reus és el baixador de Bellissens, proper a la facultat de la URV i a lhospital Sant Joan.Finalment, des de Vila-seca sapunta que el nou sistema de transport millorar la vida dels ciutadans. En la primera fase hi ha prevista una parada a lactual comissaria dels Mossos dEsquadra, que si bé es troba en terme municipal de Salou és molt propera al nucli urb de Vila-seca. Per tant, des de la regidoria durbanisme vila-secana en fan una valoració optimista.De tota manera, les grans esperances són en la segona fase, i aspiren a que el tren-tramvia faci diferents parades per la ciutat per unir el nucli amb Reus i Tarragona, així com amb laeroport i lestació intermodal.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés