Publicat 29/09/2020 15:15

Les cmeres de control de temperatura a Sants no detecten cap viatger amb febre des que van entrar en funcionament

Els vigilants adverteixen uns 3.000 passatgers per no dur la mascareta ben posada

ACN

Barcelona.-Les cmeres de control de temperatura als viatgers que van entrar en funcionament el juliol passat no han detectat cap viatger amb una temperatura superficial de 37,5 graus o superior i a qui, per tant, no se l'hagi perms pujar en un tren AVE o de Llarga Distncia. Segons dades d'Adif, en uns dos mesos aproximadament han passat 259.000 persones per l'estació de Sants. En canvi, a l'estació d'Atocha de Madrid, on les cmeres han analitzat la temperatura corporal de 440.000 viatgers, s'han detectat tres casos. Fonts de l'ens gestor d'infraestructures també han avisat d'un cert relaxament en les mascaretes mal posades, ja que els vigilants han hagut d'advertir 3.000 persones a Sants i 3.700 més a Atocha.

Adif recorda que marcar d'entrada 37,5 graus en els controls no ha de voler dir que el viatger tingui febre, ja que per exemple pot haver fet un sobreesfor just abans. Per aix, Adif fa un total de quatre comprovacions abans d'informar d'un possible cas i impedir el viatge. És a dir, davant un passatger que supera els 37,5 graus, se li pren la temperatura manualment i si no li ha baixat s'ha d'esperar 10 minuts. Passat aquest temps, torna a passar per les cmeres i si encara es troba a 37,5 graus, se li torna a fer una altra prova manual. En cas que la temperatura no baixi, ja és quan se li impedeix pujar al tren i es dona avís a les autoritats sanitries. Actualment, 3.200 persones es desplacen diriament entre Barcelona i Madrid amb un total de 14 freqüncies, segons han explicat fonts de Renfe a l'ACN. L'ocupació mitjana és del 50%-60%. Aquestes dades contrasten amb les de fa un any, quan encara no hi havia pandmia, ja que aleshores hi havia 28 freqüncies diries entre les dues capitals i 10.000 viatgers, amb una ocupació mitjana del 75%. En els darrers dies, la Generalitat ha insistit en la necessitat de reduir els desplaaments a Madrid. Primer va ser el president de la Generalitat ara inhabilitat, Quim Torra, i posteriorment el conseller de Territori i Sostenibilitat, Dami Calvet, va adrear una carta al secretari d'Estat de Transports, Pedro Saura, perqu s'installessin controls als aeroports de Barcelona i Madrid i a les estacions d'alta velocitat de de Lleida, Camp de Tarragona, Girona, Figueres, Barcelona-Sants i Madrid Puerta de Atocha. En aquestes dues darreres, les cmeres ja funcionen des del juliol.Descens dels vols Barcelona-MadridEn el cas de les comunicacions aries entre Barcelona i Madrid, companyies com Vueling, Iberia i Air Europa han redut molt les freqüncies. Per exemple, en l'agost d'aquest any últimes dades disponibles- Aena va comptabilitzar 41.167 passatgers del trajecte entre les dues ciutats mitjanant el pont aeri o vols ordinaris mentre que el mateix mes de l'any passat en van ser 142.748. Aix ha obligat les companyies a reduir drsticament les freqüncies entre les dues ciutats.Segons ha informat Vueling a l'ACN, manté per a aquest octubre entre una i dues freqüncies programades entre Barcelona i Madrid, en funció del dia, davant les vuit que oferia l'octubre de l'any passat. Pel que fa Iberia, opera entre tres i quatre vols diaris davant els 18 de fa un any. Fonts de les dues companyies d'IAG han declinat facilitar, per, dades d'ocupació allegant que no poden donar aquesta informació perqu el grup opera en les borses espanyola i londinenca. Normalment, tant Vueling com Iberia utilitzen els models A-320 o A-321, amb una capacitat mxima per a uns 200 passatgers, depenent de la configuració de l'aparell. Pel que fa Air Europa, fent un reps a la seva web, es pot comprovar com manté entre un i dos vols diaris entre les dues capitals.