Publicado 06/03/2020 17:28

Les arades i altres arreus agraris amb roda passen a considerar-se vehicles i hauran d'estar homologats i matriculats

Unió de Pagesos ho considera un "despropsit" pels "sobrecostos injustificats" que suposar a la pagesia

ACN

Lleida.-Unió de Pagesos denuncia que una nova instrucció de la Direcció General de Trnsit (DGT), depenent del Ministeri d'Interior, passa a considerar des del 21 de febrer vehicles tots els arreus que necessitin una roda de suport per desplaar-se com arades, grades, corrons, cisells, subsoladors, mquines de sembra directa, entre altres, i que no vagin suspesos. Segons el sindicat, aquest tipus d'aparells suposen aproximadament un 40% del total dels arreus agrícoles. Unió de Pagesos considera un "despropsit" la publicació d'aquesta instrucció, pels "sobrecostos injustificats" que suposar a la pagesia, i més, tenint en compte les dificultats que viu el sector per les crisis de preus agraris.

Aquesta instrucció, que passa a considerar els arreus com a mquines agrícoles remolcades, i que, segons la DGT, s'ha pres per adaptar la definició d'arreu a la normativa europea, comporta que a partir d'ara tindran les mateixes obligacions que la resta de maquinria agrícola a l'hora de circular per les vies públiques i els caldr estar homologats, matriculats, inscrits al Registre Oficial de Maquinria Agrícola, disposar d'assegurana i haver passat la ITV prviament. Si no, hauran de ser transportats dins d'un remolc. Fins ara, tots els arreus agrícoles que s'usen per al treball del sl i per a tasques de preparació de la sembra, independentment de si anaven suspesos, semisuspesos o remolcats, no es consideraven vehicles. Unió de Pagesos recorda que el 2017 la Unió Europea ja va endurir les normes d'homologació de la maquinria agrícola. Tenint en compte que hi ha zones en les quals encara se sembra cereal d'hivern, i que d'aquí a dos mesos ja es comenar a sembrar el d'estiu, l'organització agrria considera un "despropsit" la publicació d'aquesta instrucció. En aquest sentit, ha demanat una reunió urgent amb el director general de la DGT, Pere Navarro, per exigir-li una rectificació i, alhora, estudia com pot fer-hi front la pagesia jurídicament en cas que el Ministeri de l'Interior no faci marxa enrere.Per el sindicat considera encara més "inadmissible" que s'hagi publicat la instrucció sense cap moratria per aplicar-se, ja que "a part del sobrecost que implicar l'adaptació, en molts casos aquesta maquinria la fa el ferrer del poble i és d'impossible homologació". A més, "s'hi sumar el lucre cessant que patir la pagesia per no poder realitzar les tasques de preparació del sl ni la sembra en el moment que cada agricultor consideri adient", ats que "no es possible efectuar d'un dia per l'altre un procés d'homologació de la maquinria i la seva matriculació", segons assenyala el sindicat.




www.aldia.cat és el portal d'actualitat i notícies de l'Agència Europa Press en català.
© 2024 Europa Press. És prohibit de distribuir i difondre tots o part dels continguts d'aquesta pàgina web sense consentiment previ i exprés