En les 23 sessions previstes s'analitzar el present i el futur del sector audiovisual catal
ACN
Barcelona.-La 21 edició del Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC), la primera 100% virtual per la pandmia, ha arrencat aquest dimecres amb l'objectiu de seguir sent "l'aparador de la vitalitat del sector audiovisual catal" i "el punt de trobada" per debatre els reptes de futur. Malgrat les dificultats organitzaves, el certamen presenta un programa "ambiciós" amb 23 sessions obertes al públic, 15 en directe i 8 enregistrades, on s'abordaran qüestions com les potencialitats del 5G, el fenomen del 'podcast' o la digitalització del sector. La consellera de la Presidncia, Meritxell Budó, ha destacat que en un món globalitzat, els mitjans de proximitat són més necessaris que mai i que el MAC és un espai referent de trobada i reflexió.
Durant els parlaments de l'acte inaugural, els ponents han volgut deixar clar que tot i les restriccions imposades per la pandmia, aquesta edició del MAC manté l'ambició de les anteriors amb l'afegit que, donat que tots els seus continguts s'emeten en 'streaming', "pot arribar a més gent que mai". "És una oportunitat malgrat l'adversitat perqu aquesta plataforma ens permetr arribar a molta més gent", ha assenyalat la consellera Budó.També s'ha destacat que durant la pandmia ha quedat demostrada la importncia dels mitjans de comunicació de proximitat per oferir informació contrastada i de qualitat enmig de la incertesa i, en molts casos, la desinformació. En aquest sentit, Roger Loppacher, president del Consell de l'Audiovisual de Catalunya, ha apuntat que el MAC ha de ser una plataforma per "prestigiar" els mitjans de proximitat que, tot i les dificultats de finanament "han demostrat que són indispensables per a la cohesió territorial i social del país". La consellera Budó també ha posat en valor que en un món globalitzat com l'actual, els mitjans de proximitat del país ofereixen "coneixement i informació en clau catalana i en catal". "Sóm conscients de les amenaces que afronta el sector, per des del Govern li farem costat perqu pugui competir i ser referent en totes les plataformes", ha reblat.Programa ambiciósAquesta edició del MAC s'ha posat en marxa amb una sessió a crrec d'Eduard Martín, director del Programa 5G de Mobile World Capital Barcelona, on s'han analitzat les oportunitats que aquesta tecnologia oferir als mitjans de comunicació, especialment els de proximitat a Catalunya.Junt amb la tecnologia 5G, també ser protagonista el fenomen emergent del 'podcast' en les sessions dissenyades en collaboració amb lObservatori de la Rdio a Catalunya, amb ponents com Eduardo Suárez, cap de comunicació del Reuters Institute of Journalism, o Quim Espinosa, director de Rdio Ciutat de Tarragona.Un dels blocs temtics d'aquesta edició ser lanlisi de la situació dels mitjans de proximitat abans i després de la pandmia. Entre altres aspectes, es presentar el Pla Estratgic de la XAL i també les conclusions dun estudi dimpacte de la televisió local, realitzat per Blanquerna-Universitat Ramon Llull.Completaran loferta un seguit de sessions de carcter tcnic, que tractaran qüestions com loperativitat a distncia en un context com l'actual on el teletreball és obligat en moltes empreses o els continguts pels assistents de veu. Intervindran experts com Judit Argila, cap de noves plataformes i xarxes socials a mitjans digitals de TV3 i Catalunya Rdio; Xavier Fisa, director de Lavinia Voice o Emili Planas, gerent doperacions de Mediapro.Un dels plats forts d'aquesta edició és la taula rodona moderada per scar Herreros, responsable de la redacció d'Esports de la Xarxa, on Joan Maria Pou, periodista de RAC1; Snia Gelm, de Catalunya Rdio, Danae Boronat, de Movistar+ i Sique Rodríguez, cap desports de SER Catalunya, debatran sobre el futur de la rdio esportiva.De la seva banda, Mariola Dinars, directora i presentadora del programa Popap de Catalunya Rdio, exercir com a moderadora d'un debat sobre la progressiva desmaterialització dels estudis de rdio i televisió, on també hi participar Pepa Fernández (directora del programa De Pe a Pa a RNE).Fira MACEn parallel, el MAC desplega enguany una srie de sessions preenregistrades per a empreses que es posaran online l11 de novembre, encetant una línia de continguts exclusius que tindr continutat durant tot lany. És un intent de desestacionalitzar el MAC i apropar-lo encara més a lactualitat del moment.Lmbit empresarial de Fira MAC sha reinventat, amb noves fórmules de participació i una apertura a organitzacions professionals, entitats, mitjans de comunicació i centres de formació. Malgrat el context econmic, més de 30 empreses mostraran la seva activitat, amb una representació de companyies de la resta de l'estat i 7 firmes internacionals provinents de pasos com Frana, Dinamarca i Pasos Baixos.Premis de Comunicació LocalLa Xarxa Audiovisual Local (XAL) reactiva els Premis de Comunicació Local -l'última edició va ser la del 2013- en les diferents categories. La iniciativa té el suport de la Diputació de Barcelona i l'Ajuntament de Granollers i compta amb la collaboració del Mercat Audiovisual de Catalunya, l'Observatori de la Rdio a Catalunya i Roca Umbert Fbrica de les Arts.El MAC es clour amb l'anunci dels guanyadors dels guardons en l'emissió en directe del programa Connecti.cat de la Xarxa. La tradicional gala d'entrega dels guardons no es podr celebrar aquest dimecres i es posposa a una data encara per concretar.